Konjugatlänkar?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
12björn
Internationalization Team

Konjugatlänkar?

Post by 12björn »

Var inne på Svalanders hemsida och letade PU-nålar.

Hittade då också artiklar om flätning och om konjugatlänkar.

Resonemanget kring flätning och konjugatlänkar tyckte jag att jag nästan kunde förstå :roll: :oops: och vill därför fråga följande:

1. Är det någon som har erfarenhet av konjugatlänkar tillsammans med Carlssonhögtalare?

2. Om erfarenheterna är positiva, hur tillverkar man enklast en konjugatlänk?

Björn
som härmed gör sina första trevande försök på "DIY-sidan"
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
bjed
(125+ posts)
(125+ posts)

Re: Konjugatlänkar?

Post by bjed »

Nja, jag i och för sig ingen erfarenhet av konjugatlänkar i Carlsson-högtalare men däremot i andra sammanhang.
Konjugatlänkar behövs därför att elementets impedans inte är konstant över hela registret utan ökar med ökad frekvens. Konjugatlänkar används således för att utjämna impedansen så ett den, så långt som möjligt, blir konstant. Om man inte använder konjugatlänkar så kommer det passiva delningsfiltret inte få de egenskaper (teoretiska) som eftersträvas.
Konjugatlänkar används också då elektroniska delningsfilter.
Det finns många artiklar, skrivna i fackpressen, som beskriver hur man teoretiskt konstruerar konjugatlänkar.
Konjugatlänken består, i enklaste fall, av ett motstånd och en kondensator i serie med varandra. Länken kopplas på elementets poler.
Jag brukar alltid mäta upp det/de aktuella elementets resistans och verkliga impedans  inom ett stort frekvensområde. Jag brukar därefter använda närmast högre motståndsvärde än elementets resistans. Kondensatorvärdet brukar jag pröva mig fram till genom verifierande mätningar upp till elementets tänkta arbetsområde plus cirka en oktav.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Skumma igenom nyhetsbreven, det står något om konjugatlänkar till OA-116 har jag för mig.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
12björn

Post by 12björn »

Martin Dellstig @ Wed 22 Dec, 1:52 pm wrote:Skumma igenom nyhetsbreven, det står något om konjugatlänkar till OA-116 har jag för mig.
... här får man svar med sin egen medicin! ...  :twisted: :wink:

Svalander har en mängd olika "tweaks" som jag tycker jag förstår ganska lite av, t ex svarva och avmagnetisera CD-skivor, allt med samma lysande resutlat för ljudåtergivningen. Man får nästan intrycket att man är dum som inte använder sig av dem. :roll: :oops:

Kom att läsa om konjugatlänkar eftersom det lät så främmande. Men jag tyckte att jag förstod nå't. Man kopplar in ett motstånd och en kondensator mellan polerna/ledarna vid högtalarna. Detta för att jämna ut att impedansen stiger vid höga frekvenser, fr a  de högfrekventa som vi inte kan höra.

"Termineringar" som finns på en del högtalarkablar skulle kunna vara/motsvara en konjugatlänk.

Ljudförbättringen är naturligtvis stor (enl S!) eftersom det avlastar, "minskar återkopplingen" till, förstärkaren. Det jag inte förstår är att om det här är så bra som S påstår, varför använder inte alla detta då?

Det borde t ex vara enkelt för en seriös högtalarkonstruktör att lägga in en konjugatlänk vid terminalerna och vad jag förstår inte heller särskilt kostsamt. Eller fungerar vanliga filter också som konjugatlänkar.

Det borde också vara enkelt för er intelligenta och kunniga renoverare att "hardwira" eller sätta dit en "box" med en konjugatlänk vid terminalerna.

Min anspråkslösa och okunniga fråga är: "Voffor gör dom inte på detta viset?" :?:  :?:  :?:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Post Reply