Silvertråd i OA14?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
leifh
(50+ posts)
(50+ posts)

Silvertråd i OA14?

Post by leifh »

Har på nätet hittat en firma i USA som säljer teflonisolerad silvertråd. Tänkte ev använda sådan när jag kopplar samman diskanter och bas i pågående renovering av mina OA14. Tråden är ca 0,7 mm i diameter (silver 99,9 %). Skulle detta kunna fungera och är det värt de ca 300 kr som tråden kostar. Eller ska jag köpa vanlig EKK koppartråd på Elfa. Tacksam för synpunkter.

leifh
dann
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by dann »

hade jag varit dig hade jag köpt den billigare tråden. inget snack om saken. lägg pengarna där dom verkligen gör någon skillnad :)
stolt far till ebba 7år
- mina carlsson -
oa12.3 (nylack. , svarta , kopparfärg på emblem, nya dekaler, kabelterminaler monterade)

- fd carlsson -
oa11 (nylack. , vita , specialare av mig oa14 med endast en ct62 monterad , söker fler ct62 , nya uppmätta matchade b65 basar)
oa14 (svart fanér, omkantade basar, kabelterminaler monterade, sålda till underpris)
od11.3 (nylack. , svarta , kabelterminaler monterade , sålda till nära vän för struntsumma)
oa5k (jakaranda, fina hembyggen, ena högtalaren stulen, den andra gavs bort)
shuffle
(105+ posts)
(105+ posts)

Re: Silvertråd i OA14?

Post by shuffle »

Tjenare!

För att evetuellt åstadkomma förvirring så tänkte slå ett slag för silvertråden :)

300:- är inte så himla mycket pengar, halv tank i bilen, sex pizzor osv.:-)
Du kommer dessutom slippa fundera på hur mycket bättre det skulle kunna blivit om du använt silvertråden!

Jag kommer vid .3 uppgraderingen av mina 51:or vänta tills jag har råd med det dyrare filtret.
Skulle jag köpa den billigare varianten skulle jag ändå fundera på hur mycket bättre det skulle kunna låta.
Jag tror inte riktigt på det där med 96% av ljudkvalitén osv.
Hur många procent godare är en hemmagjord bearnaisesås kontra en på burk :wink:

MVH
Janne P
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

shuffle @ Thu 13 Jan, 12:22 pm wrote:Hur många procent godare är en hemmagjord bearnaisesås kontra en på burk
...minst 96??? :D :wink:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Ragnwald »

Ett något billigare alternativ, är att gå in på företaget "Slöjd Detaljer" hemsida och kolla deras silvertrådar.
Finns i olika trådtjocklekar och är i högsta Sterlingkvalitet.
Vet flera namnkunniga tillverkare som använder dessa.

Teflonslang kan köpas separat och träs på.

Fördelen med silver, är att även hårt oxiderad silverkabel leder lika bra som en ny ooxiderad.

Men, men... då borde man ju kanske även ha silvertråd som högtalarspole, är väl bara SEAS som tillhandahåller dylika element?  :(
Den som vet mest, tror minst.
Post Reply