Hur förklara Carlssonljud??
Hur förklara Carlssonljud??
Jag funderar på att byta min cd (sony) och förstärkare (onkyo), men när man pratar med butikerna så undrar dom över ljudbilden från mina OA14 för att kunna rekomendera rätt förstärkare. Hifi klubben menar (om vi prata NAD) att förstärkaren 320BEE passar bättre till högtalare med "ljus detaljerad" ljudbild eftersom den lämnar ett "varmare" ljud medan C352 passar bättre till lite mer tungdrivna högtalare med "mörkare" ljudbild. Frågan är således om OA14 (gämfört med andra högtalare) har en ljus eller mörk ljudbild och om den anses detaljerad eller inte.
Re: Hur förklara Carlssonljud??
Hej!
Mycket personligt det där. Jag skulle nog sjäv välja en förstärkare som levererar en mörkare ljudbild för att gardera för all typ av musik. Ofta tycker jag t.ex att halvgamla CD med klassisk musik får en större och djupare ljudbild med förstärkare som förmedlar en mörkare ton. Speciellt vid lägre volym som jag i alla fall oftast har. Basen i många Carlssonmodeller är ju bara 6,5", så lite extra stöd kan den ju behöva. Men som sagt det finns säkert de som tycker annorlunda, speciellt de som ofta spelar högt!
Låna hem och prova!
//C-C
Mycket personligt det där. Jag skulle nog sjäv välja en förstärkare som levererar en mörkare ljudbild för att gardera för all typ av musik. Ofta tycker jag t.ex att halvgamla CD med klassisk musik får en större och djupare ljudbild med förstärkare som förmedlar en mörkare ton. Speciellt vid lägre volym som jag i alla fall oftast har. Basen i många Carlssonmodeller är ju bara 6,5", så lite extra stöd kan den ju behöva. Men som sagt det finns säkert de som tycker annorlunda, speciellt de som ofta spelar högt!
Låna hem och prova!
//C-C
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000
OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita
Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000
OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita
Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
-
12björn
- Internationalization Team

Hade inte kunnat säga det bättre själv!CCL @ Thu 27 Jan, 11:50 am wrote:Låna hem och prova!
Se bara till så Du får hem apparater som spelat ett tag, inte nya ur kartong för dom låter inte som dom kommer att göra när dom är inspelade.
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Låna hem är ju ett bra förslag, men då faller möjligheten att handla begagnat
Men det är klart, man kan ju alltid prova från butik och sedan lämna tillbaka
för att sedan leta produkten begagnad. Känns bara inte riktigt bra att göra så. Min tanke var att även om lyssning är subjektivt så borde det kanske finnas en allmän uppfattning om hur ljudbilden beskrivs. Jag har läst att den är "plastisk" men fattar inte riktigt vad som menas med det.
-
12björn
- Internationalization Team

Ibland "blir man tvungen" att göra så.Alvar @ Fri 28 Jan, 10:29 am wrote:Men det är klart, man kan ju alltid prova från butik och sedan lämna tillbakaför att sedan leta produkten begagnad.
För mig är "Carlssonljudet" rymd, luftighet och tydlighet utan att det blir påträngande.
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
-
-distortion-
- (515+ posts)

Plastisk ur en orbok:Alvar @ Fri Jan 28, 2005 10:29 am wrote:Jag har läst att den är "plastisk"...
1 formbar; bildhuggarmodellerad; bildkspande
2 rymdskapande, tredimensionell
3 (om operation o.d.) formande och uppbyggande
4 (om stil o.d.) klar, åskådlig
5 (om rörelse el. linje o.d.) mjuk och uttrycksfull
Det är ett orhört passande ord som används alldeles för lite i HiFi sammahnang, fast å andra sidan så är det enbart på Carlssonhögtalare det passar in! :D
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak
Dist:
Sedär, en suverän hifi-floskel till! :lol:
Nej, skämt åsido, vad som krävs till ett par carlsson är en så högupplöst och lågdistande kedja som möjligt, för det är inte carlsson-burkarna som begränsar möjligheterna i första taget. I Kristianstad så testades ett McIntosh-steg till ett par OA52.3, för inte så länge sedan. Upplevelsen var tydligen i det närmaste religiös! Så, vad man stoppar in, är vad man får ut. En annan viktig parameter är att det finns mkt watt att ta av, dvs man skall inte räds slutsteg i 2-300W-klassen och däröver. Man vinner mkt i dynamik om man har sk "headroom".
Sedär, en suverän hifi-floskel till! :lol:
Nej, skämt åsido, vad som krävs till ett par carlsson är en så högupplöst och lågdistande kedja som möjligt, för det är inte carlsson-burkarna som begränsar möjligheterna i första taget. I Kristianstad så testades ett McIntosh-steg till ett par OA52.3, för inte så länge sedan. Upplevelsen var tydligen i det närmaste religiös! Så, vad man stoppar in, är vad man får ut. En annan viktig parameter är att det finns mkt watt att ta av, dvs man skall inte räds slutsteg i 2-300W-klassen och däröver. Man vinner mkt i dynamik om man har sk "headroom".
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se