Gamma BBK 200 = 9710 ersättare?
Gamma BBK 200 = 9710 ersättare?
Jag undrar om den okräsne kan ersätta Philips 9710 med Gamma BBK 200. Dom på HiFi kit tyckte det och den är knappast dyr 
OD11
R2000
R2000
Re: Gamma BBK 200 = 9710 ersättare?
Njeee.. då tror jag det är bättre å rota fram en hel philips 9710. Dom va ganska vanliga i flera högtalare än carlsson så det måste gå att få tag i
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Hör med Magnus2... han körde nog med detta i sin ungdoms dunkadunka-period...
Jodå det stämmer
Det var länge sedan, lät inget vidare !!!!
// Magnus2
Har dom kvar om non vill prova
Jodå det stämmer
// Magnus2
Har dom kvar om non vill prova
OA 51.3
OA 14.3
OA 5
#################-
OA 14.3
OA 5
#################-
-
ossint
- (125+ posts)

"Jag undrar om den okräsne kan ersätta Philips 9710 med Gamma BBK 200. Dom på HiFi kit tyckte det och den är knappast dyr..."
Kanske sticker jag ut huvudet nu men det säger egentligen allt om HiFi-kit
Kanske sticker jag ut huvudet nu men det säger egentligen allt om HiFi-kit
Med vänliga hälsningar,
Peter
Peter
Den här frågan har varit uppe åtskilliga gånger tdigare och resultatet av tidigare diskussioner är nog att man måste konstatera att det inte finns någon vettig ersättare, tyvärr. 9710 var ett unikt element. Tänk om någon kunde ta upp tillverkningen igen! Eller ännu hellre en förfinad variant med samma egenskaper men utan att lida av 9710ans ovedersägliga nackdelar som distorsionen i övre mellan och diskant t ex.
Frågan har ju som sagt varit uppe flera gånger på det här forumet. Alltid med svaret att det inte finns exakt ersättning till den legendariska 9710. Men i ärlighetens namn är nog 9710 inte någon särskilt bra högtalare längre, det måste finnas många bättre högtalare idag.
Här på forumet finns ju så många duktiga personer. Skulle det inte vara möjligt att anpassa den gamla OA5 lådan till ett, rimligt billigt, nytt välljudande element, genom att modifiera filtret, och kanske sätta in ett basreflexrör. Och framförallt få bort dämpkorgen under elementet, som ju är till för att hjälpa upp 9710ans brister.
Eller är principen med en helt rundstrålande högtalare så föråldrad att det inte är lönt?
Här på forumet finns ju så många duktiga personer. Skulle det inte vara möjligt att anpassa den gamla OA5 lådan till ett, rimligt billigt, nytt välljudande element, genom att modifiera filtret, och kanske sätta in ett basreflexrör. Och framförallt få bort dämpkorgen under elementet, som ju är till för att hjälpa upp 9710ans brister.
Eller är principen med en helt rundstrålande högtalare så föråldrad att det inte är lönt?
Högtalare:OA14, OA14.2Y, OA5-I,OA5-II, DIY-OD11/OA50-hybrid
-
ossint
- (125+ posts)

Det som "berma" tar upp är helt realistiskt. Emellertid så är det mer en psykoakustiskt problem. En 9710 har en karaktäristik, låt vara med olika brister, som är en del i slutresultatet. Med detta vill jag säga att att om högtalaren skall "låta" som en OA-5 gör i orginal så måse elementet vara en 9710. Där emot, och helt i linje med "berma" så kan, och också bör, man designa en högtalare med avsaknad av korg, dvs med korrekt Q-värden och verkningsgrad samt med en bättre basreflex öppning. Det blir emellertid en ny högtalare som ser ut som en OA-5 men är en ny konstruktion precis som alla senare OA system. Personligen tycker jag att det skulle vara en mycket rolig utveckling av ett gammalt men ingalunda föråldrat koncept. Allt kan säkert görs bättre. Jag har själv visat i andra inlägg vad tänkbara element parametrar skulle kunna vara.
Med vänliga hälsningar,
Peter
Peter