Prisbildning på Carlsson-högtalare
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Själv har jag köpt flera av mina par från folk som annonserat dyrt och inte fått sålt, ett par av mina OA-5 typ 2 var utannonserade för 1200, jag ringde och sade att det är för mycket, och bjöd 200 så fick säljaren fundera över.
Han ringde tillbaks efter ett tag och sade att han tyckte 200 var för lite men eftersom han inte hade någon annan köpare så...
Så slutsatsen blir att annonspris och verkligt försäljningspris skiljer sig åt. Jag har betalat mellat 200 och 690 för mina OA-5 beroende av skick, i alla fall de jag kommer ihåg nu.
Att folk vill sälja så dyrt som möjligt är inte konstigt, det är ju privata pengar.
Detta regleras alldeles utmärkt av tillgång och efterfrågan. På vissa modeller är det ju dock så att tillgången är mindre än efterfrågan och därför blir vissa modeller dyra.
Jag tror det bästa sättet att hantera detta är att göra folk medvetna om vad det är för skillnad på en renoverad och en orenoverad högtalare och om den är modifierad eller inte.
Att ha medvetna köpare och säljare bidrar till en marknad i balans, tror jag i alla fall.
Med vänlig hälsning
Martin
Själv har jag köpt flera av mina par från folk som annonserat dyrt och inte fått sålt, ett par av mina OA-5 typ 2 var utannonserade för 1200, jag ringde och sade att det är för mycket, och bjöd 200 så fick säljaren fundera över.
Han ringde tillbaks efter ett tag och sade att han tyckte 200 var för lite men eftersom han inte hade någon annan köpare så...
Så slutsatsen blir att annonspris och verkligt försäljningspris skiljer sig åt. Jag har betalat mellat 200 och 690 för mina OA-5 beroende av skick, i alla fall de jag kommer ihåg nu.
Att folk vill sälja så dyrt som möjligt är inte konstigt, det är ju privata pengar.
Detta regleras alldeles utmärkt av tillgång och efterfrågan. På vissa modeller är det ju dock så att tillgången är mindre än efterfrågan och därför blir vissa modeller dyra.
Jag tror det bästa sättet att hantera detta är att göra folk medvetna om vad det är för skillnad på en renoverad och en orenoverad högtalare och om den är modifierad eller inte.
Att ha medvetna köpare och säljare bidrar till en marknad i balans, tror jag i alla fall.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
-
-distortion-
- (515+ posts)

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare
Erland, om jag förstår dej rätt så menar du att det är bra för statusen på carlssonhögtalare att beg.priserna stiger.. det är ju sant.
Men det största charmen med dessa högtalre, enligt mej, är att vem som helst som kan skruva lite och är läskunnig kan ha råd att köpa riktigt bra högtalare - Carlssonhögtalare! Om priserna på orenoverade högtalare stiger så blir det enbart, verkligen enbart, intresserade personer med mycket stålar som kan köpa dessa mästerverk. Det skulle nästan aldrig komma några "nya" som sett ljudet.. eller hört ljuset.
Problemet är ju att ett lågt pris på orenoverade sänker ju priset på de renoverade, vilket är riktigt synd. Finns det nåt sätt att bibehålla ett bra pris på renoverade men hålla ner priset på orenoverade? Du har säkert skrivit nåt om detta, men det är ju så lätt att missförstå :D
Den enklaste lösning jag kan komma på är att "prissättningen" som står under respektive högtalare på CP-sidan har ett så lågt min-pris som möjligt på orenoverade burkar och så högt som möjligt på renoverade. Då kan man hänvisa dit när säljare är osäkra eller har en skum prissättning.
Det gynnar ju oss som ständigt letar och letar . . .
//Dr Sigmund Fred
Men det största charmen med dessa högtalre, enligt mej, är att vem som helst som kan skruva lite och är läskunnig kan ha råd att köpa riktigt bra högtalare - Carlssonhögtalare! Om priserna på orenoverade högtalare stiger så blir det enbart, verkligen enbart, intresserade personer med mycket stålar som kan köpa dessa mästerverk. Det skulle nästan aldrig komma några "nya" som sett ljudet.. eller hört ljuset.
Problemet är ju att ett lågt pris på orenoverade sänker ju priset på de renoverade, vilket är riktigt synd. Finns det nåt sätt att bibehålla ett bra pris på renoverade men hålla ner priset på orenoverade? Du har säkert skrivit nåt om detta, men det är ju så lätt att missförstå :D
Den enklaste lösning jag kan komma på är att "prissättningen" som står under respektive högtalare på CP-sidan har ett så lågt min-pris som möjligt på orenoverade burkar och så högt som möjligt på renoverade. Då kan man hänvisa dit när säljare är osäkra eller har en skum prissättning.
//Dr Sigmund Fred
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak
Jag misstäker att Erland var lite ironisk, men det kanske du också var. Det är lite svårt att veta i ett textbaserat diskussionsforum; en av många anledningar till de återkommande missförstånden.-distortion- @ Thu 17 Feb, 2005 13:03 wrote:Erland, om jag förstår dej rätt så menar du att det är bra för statusen på carlssonhögtalare att beg.priserna stiger..
Förutom att det nästan är så redan (eller menar du att minimipriset för OA-14 ska vara lägre än 100 kronor?), så tror jag inte på att man kan motverka marknadskrafterna med överdrivna (åt båda hållen) rekommendationspriser.Den enklaste lösning jag kan komma på är att "prissättningen" som står under respektive högtalare på CP-sidan har ett så lågt min-pris som möjligt på orenoverade burkar och så högt som möjligt på renoverade. Då kan man hänvisa dit när säljare är osäkra eller har en skum prissättning.
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
-
-distortion-
- (515+ posts)

Njee.. inte så kanske. Men det står väl 100-1500:- påOA14 nu.. Alla då som kollar där tänker ju då:Daniel @ Thu Feb 17, 2005 1:55 pm wrote:... menar du att minimipriset för OA-14 ska vara lägre än 100 kronor?
-Jahaja.. 1500 kronor? Oj va mina är i bra skick! Då måste jag ju ha 1500 för dom.
Om det stog 100-1000 så skulle de istället försöka få 1000 kronor.
Inte alls att man inte ska betala 1500 för ett par fina OA14, detta var endast exempel.
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak
-
Per Gulbrandsen
- Chief Editor

Hej igen!
Eftersom den här intressanta diskussionen fortsätter vill jag bara förklara prissättningen av begade OA-14 på modellsidan. (Gjordes ca -02)
LÄGSTA PRISET
100:- är det lägsta jag hört någon komma över modellen för, har nog själv köpt den för det någon gång också.
HÖGSTA PRISET
Det mesta jag rekommenderat någon att betala/ta ut för orenoverade OA-14 är 1500:-: Det har då handlar om fina kompletta exemplar med höljen och galler i nyskick, manual, kanske kablar, fina MT24 med skydd och med OBS! nyköpta basar (man av fel sort, de gamla HiFiKitbasarna). D.v.s. ägaren har just gjort en - om än felaktig - investering och vill få tillbaka lite av pengarna.
FEL PRIS?
Idag tycker jag fortfarande att maxpriset står sig bra - men är beredd att sänka om ni kan övertyga mig! Och som sagt, erbjudandet om att följa en av er nyupprättad prislista på begagnat kvarstår.
mvh
Eftersom den här intressanta diskussionen fortsätter vill jag bara förklara prissättningen av begade OA-14 på modellsidan. (Gjordes ca -02)
LÄGSTA PRISET
100:- är det lägsta jag hört någon komma över modellen för, har nog själv köpt den för det någon gång också.
HÖGSTA PRISET
Det mesta jag rekommenderat någon att betala/ta ut för orenoverade OA-14 är 1500:-: Det har då handlar om fina kompletta exemplar med höljen och galler i nyskick, manual, kanske kablar, fina MT24 med skydd och med OBS! nyköpta basar (man av fel sort, de gamla HiFiKitbasarna). D.v.s. ägaren har just gjort en - om än felaktig - investering och vill få tillbaka lite av pengarna.
FEL PRIS?
Idag tycker jag fortfarande att maxpriset står sig bra - men är beredd att sänka om ni kan övertyga mig! Och som sagt, erbjudandet om att följa en av er nyupprättad prislista på begagnat kvarstår.
mvh
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Founder & Chief Editor
-
-distortion-
- (515+ posts)

Jag tror att prissättningen i stort är bra på hemsidan. Jag tror diskussionen nu handlar mer hur, eller om, man kan påverka priserna på beg.marknaden.Red. @ Thu Feb 17, 2005 2:53 pm wrote:...men är beredd att sänka om ni kan övertyga mig!
Ett förtydligande på det jag skrev i mitt förra inlägg:
Om jag hittar en som ska sälja ett par oa14, men han/hon har ingen aning om hur mycket de är värda. När det står 1500:- som högsta pris förstår inte folk att det handlar om högtalare i absolut idiot-skick utan de tror att det är det de kan få om de är hyffsade. Därför skulle det vara en mycket dålig idé att hänvisa personen till listan med högtalare på sidan.
Däremot om det stod lite mer detaljerat att det faktiskt hör till undantagen och det nästan gäller mint-skick när de sålts för 1500:- kan jag lugnt hänvisa personen i fråga till sidan, så de inte känner sej smålurade när jag säger att jag betalar 500:- istället för 1500 som de annars tror de kan få.
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak
-
Per Gulbrandsen
- Chief Editor

Hej igen!
Har nu förtydligat prissättningen något på modellsidorna för 60-, 70- och 80-talsmodellerna. Efter maxpriset har jag lagt till meningen "för perfekta kompletta men orenoverade par i ovanligt fanér" (ungefär).
Kanske skiljer agnarna från vetet bättre än idag...
Har nu förtydligat prissättningen något på modellsidorna för 60-, 70- och 80-talsmodellerna. Efter maxpriset har jag lagt till meningen "för perfekta kompletta men orenoverade par i ovanligt fanér" (ungefär).
Kanske skiljer agnarna från vetet bättre än idag...
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
Founder & Chief Editor
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Bra Per!
Det kan kanske förtydliga prisbilden så att folk förstår vad som är vad.
Det var ett par orörda OA-5 typ 2 ute på Tradera för ett tag sedan för 4.000 SEK...
Ha en bra dag
Martin
Det kan kanske förtydliga prisbilden så att folk förstår vad som är vad.
Det var ett par orörda OA-5 typ 2 ute på Tradera för ett tag sedan för 4.000 SEK...
Ha en bra dag
Martin
Jag vet inte, vet du?
Hej igen !
Tack för alla synpunkter !
Vad jag åter igen (nästintill med den drucknes envishet
) försökt argumentera för är att:
Det är vi som "entusiaster", "experter" och därmed köpare(?!) som bestämmer priset !
För de flesta "säljare" är högtalarna de försöker kränga bara ett par 30 år gamla, fula trasiga och oanvändbara högtalare.
Tack Daniel för att du förstod mitt senaste inlägg !
Jag hade dock budgeterat för möjligheten att förlora vadslagningen, trots att jag ansåg att risken var näst intill obefintlig !.
Dessa pengar (1000 kr) är nu insatta på CarlssonPlanets sponsrings-konto som ett litet bidrag för att stödja denna eminenta site.
MVH,
/Erland
Tack för alla synpunkter !
Vad jag åter igen (nästintill med den drucknes envishet
Det är vi som "entusiaster", "experter" och därmed köpare(?!) som bestämmer priset !
För de flesta "säljare" är högtalarna de försöker kränga bara ett par 30 år gamla, fula trasiga och oanvändbara högtalare.
Tack Daniel för att du förstod mitt senaste inlägg !
Då ingen anmält intresse för att delta i min vadslagning, om jag skulle lyckas höja priset på utannonserade OA-5 typ2 till 2000 kr så ber jag att få dra tillbaka mitt erbjudande om vadslagning !Jag misstäker att Erland var lite ironisk, men det kanske du också var. Det är lite svårt att veta i ett textbaserat diskussionsforum; en av många anledningar till de återkommande missförstånden.
Jag hade dock budgeterat för möjligheten att förlora vadslagningen, trots att jag ansåg att risken var näst intill obefintlig !.
Dessa pengar (1000 kr) är nu insatta på CarlssonPlanets sponsrings-konto som ett litet bidrag för att stödja denna eminenta site.
MVH,
/Erland
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
- Roland Storm
- Valued Contributor
Hej, jag la ut trådar om utannonserade priser på samtliga modeller i höstas. Med anledning av denna diskussion kommer jag uppdatera dessa med de sista månadernas annonserade priser. Min tanke med dessa trådar var att Red. Per kunde få ett bättre underlag för prissättningen på CP-sidorna. Jag ska nu sammanställa alla dessa priser och skicka över till Per.
Jag håller med om att det bör finnas ett lägsta pris angivet på CP. Men det priset bör dock inte vara av "fyndkarraktär" på loppis eller att "jag gav morbror en Explorer för hans gamla högtalare". Utan ett realistisk, vettigt och marknadsmässigt accepterat "lägsta" pris, typ ca 500:- för ett par fungerande OA5. Sen kan man skriva att allt under det är att betrakta som fynd. Det är ju inte rättvisst mot en säljare om vi som lägsta pris ska ange nivåer som vi pga bekanta eller soptippar lyckats lägga beslag på. För låga prisangivelser skapar bara förvirring!
För höga prisnivåer skapar också bara förvirring! Jag anser att högsta pris bör avse ett par fungerande original högtalare, dvs kantbytta eller nya basar, ej uppgraderade med nya diskanter filter etc.
De uppgraderade bör placeras i en egen prisklass där man också kan ange en vad nya element, filter etc kostar. (På samma sätt som uppgraderingssatserna för t ex OA0 och OA52 finns prisangivna). Då förstår en säljare att hans orenoverade original inte tillhör den högsta prisklassen och hans tilltänkta "drömpris" sänks till en realistisk nivå.
Dilemmat som Snoopy berör är väl den att om man (som vi gör med Carlssonplanet och detta Forum) sprider kunskap om en suverän produkt så leder det till ökat intresse och eftersom tillgången är begränsad (nytillverkning sker ju bara av OA52.3) så ökar priset automatiskt på våra Carlssonhögtalare. Allt fler medlemmar på CP innebär ju också att allt fler förmodligen vill skaffa sig ett par Carlsson och priserna stiger. Denna process tror jag inte vi kan stoppa med mindre än att vi lägger ner CP och hoppas Stigs livsverk ska falla i glömska. Men det är ju INTE vår avsikt, utan tvärtom - vi ska sprida information och kunskap om Carlsson!
Således tror jag att priserna på Carlsson, speciellt 70 och 80-talarna kommer stiga successivt. Fynd kommer fortfarande att göras, men allt fler kommer inse högtalarnas rätta värde. Och det kan bara vara vad var och en är villig att betala...
Roland
Jag håller med om att det bör finnas ett lägsta pris angivet på CP. Men det priset bör dock inte vara av "fyndkarraktär" på loppis eller att "jag gav morbror en Explorer för hans gamla högtalare". Utan ett realistisk, vettigt och marknadsmässigt accepterat "lägsta" pris, typ ca 500:- för ett par fungerande OA5. Sen kan man skriva att allt under det är att betrakta som fynd. Det är ju inte rättvisst mot en säljare om vi som lägsta pris ska ange nivåer som vi pga bekanta eller soptippar lyckats lägga beslag på. För låga prisangivelser skapar bara förvirring!
För höga prisnivåer skapar också bara förvirring! Jag anser att högsta pris bör avse ett par fungerande original högtalare, dvs kantbytta eller nya basar, ej uppgraderade med nya diskanter filter etc.
De uppgraderade bör placeras i en egen prisklass där man också kan ange en vad nya element, filter etc kostar. (På samma sätt som uppgraderingssatserna för t ex OA0 och OA52 finns prisangivna). Då förstår en säljare att hans orenoverade original inte tillhör den högsta prisklassen och hans tilltänkta "drömpris" sänks till en realistisk nivå.
Dilemmat som Snoopy berör är väl den att om man (som vi gör med Carlssonplanet och detta Forum) sprider kunskap om en suverän produkt så leder det till ökat intresse och eftersom tillgången är begränsad (nytillverkning sker ju bara av OA52.3) så ökar priset automatiskt på våra Carlssonhögtalare. Allt fler medlemmar på CP innebär ju också att allt fler förmodligen vill skaffa sig ett par Carlsson och priserna stiger. Denna process tror jag inte vi kan stoppa med mindre än att vi lägger ner CP och hoppas Stigs livsverk ska falla i glömska. Men det är ju INTE vår avsikt, utan tvärtom - vi ska sprida information och kunskap om Carlsson!
Således tror jag att priserna på Carlsson, speciellt 70 och 80-talarna kommer stiga successivt. Fynd kommer fortfarande att göras, men allt fler kommer inse högtalarnas rätta värde. Och det kan bara vara vad var och en är villig att betala...
Roland
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10