Vilken modell skall man köpa?
Vilken modell skall man köpa?
Har planer på att skaffa mig ett par Sonab/Carlsson högtalare, men har svårt att bestämma mig för vilken modell jag skall satsa på, hoppas att någon av er kan komma med lite råd.
Mitt system i dag består av Audion Silver Night 300B PP med tillhörande Audion Premier 2.0 försteg, och högtalarna är ett par Snell CV. Jag tänker aldrig byta ut Audion prylarna, så högtalarna måste fungera med dom. Jag är väldigt nöjd med CV:orna, då de är extremt kompetenta högtalare, men jag tror att de egentligen behöver mer effekt än mina 2x20 W för att spela optimalt, plus att de hamnar väldigt långt ute i rummet för att basen inte skall bli för bumlig.
De enda Carlsson högtalarna jag lyssnat på är OA58 och OA52.3, detta var tyvärr på den senaste mässan. Vad jag förstått så var väl det kanske inte en riktigt bra mätare på vad dessa högtalare egentligen klarar av.
De modeller jag funderat på är OA14, OA116, OA2212, OA58 och OA52.3. Jag vill väl egentligen hamna på en nivå över 58:orna, och då försvinner väl OA14 också då de verkar vara jämförbara(uppgraderade OA14), eller? OA2212 kräver kanske mer effekt än vad mina Silver Night levererar, så då återstår väl OA116 eller OA52.3.
Någon som vill kommentera mitt tankesätt, har jag glömt någon modell som kan vara intressant? Någon kanske har direkta erfarenheter av Audion tillsammans med Carlsson.
Mitt system i dag består av Audion Silver Night 300B PP med tillhörande Audion Premier 2.0 försteg, och högtalarna är ett par Snell CV. Jag tänker aldrig byta ut Audion prylarna, så högtalarna måste fungera med dom. Jag är väldigt nöjd med CV:orna, då de är extremt kompetenta högtalare, men jag tror att de egentligen behöver mer effekt än mina 2x20 W för att spela optimalt, plus att de hamnar väldigt långt ute i rummet för att basen inte skall bli för bumlig.
De enda Carlsson högtalarna jag lyssnat på är OA58 och OA52.3, detta var tyvärr på den senaste mässan. Vad jag förstått så var väl det kanske inte en riktigt bra mätare på vad dessa högtalare egentligen klarar av.
De modeller jag funderat på är OA14, OA116, OA2212, OA58 och OA52.3. Jag vill väl egentligen hamna på en nivå över 58:orna, och då försvinner väl OA14 också då de verkar vara jämförbara(uppgraderade OA14), eller? OA2212 kräver kanske mer effekt än vad mina Silver Night levererar, så då återstår väl OA116 eller OA52.3.
Någon som vill kommentera mitt tankesätt, har jag glömt någon modell som kan vara intressant? Någon kanske har direkta erfarenheter av Audion tillsammans med Carlsson.
Re: Vilken modell skall man köpa?
Jag tycker nog att uppgraderade oa14 är gämförbara med oa58, det är tydligen många som haft problem att hitta rätt rum till oa58 dessutom. Dom två rum jag har hört oa58 i har dom inte låtit bättre än mina oa14.2.
oa116 är också en riktigt trevlig högtalare som spelar med rejäl kraft men då krävs det nog mer effekt.
Jag har ett par oa14.2 till salu för under elementkostaden!
oa116 är också en riktigt trevlig högtalare som spelar med rejäl kraft men då krävs det nog mer effekt.
Jag har ett par oa14.2 till salu för under elementkostaden!
-
12björn
- Internationalization Team

Har hört 58:or med Silver Night. Det var en rejält chockartad upplevelse - det tog flera veckor för mina 12:or att hämta sig.
Har även hört 52:or med Sterling Night. Lät också mycket bra, men chocken var inte lika stor.
Slutsatsen är att Ditt förstärkeri borde passa bra till Carlssonhögtalare. Vet dock inte om det räcker till för dom stora 70-talarna, OA116 och OA2212. Eftersom Du vill hamna ”över” OA58 är det väl 52:orna Du ska pröva i första hand, men jag tycker inte att Du ska välja bort 58:orna innan Du har gjort en riktig jämförelse.
Det är vikigt att pröva högtalarna hemma hos Dig eftersom rummet är har stor inverkan, men det borde inte vara en omöjlighet att ordna. Ser att Du bor i Stockholm. Kontakta Hifi-Art, där finns både 52:or och 58:or.
Rekommenderar de "nya" modellerna eftersom jag motvilligt måste erkänna att de trots allt låter bättre än mina 12:or.
Dom riktiga höjdarna tycker jag är 51:orna och dom lär vara på gång i en ny serie enligt rykten. Kontakta Hifi-Art. Jag tror dock att det är mer jobb med att få till en lyckad placering med dom än med 52 eller 58.
Björn
Slutsatsen är att Ditt förstärkeri borde passa bra till Carlssonhögtalare. Vet dock inte om det räcker till för dom stora 70-talarna, OA116 och OA2212. Eftersom Du vill hamna ”över” OA58 är det väl 52:orna Du ska pröva i första hand, men jag tycker inte att Du ska välja bort 58:orna innan Du har gjort en riktig jämförelse.
Det är vikigt att pröva högtalarna hemma hos Dig eftersom rummet är har stor inverkan, men det borde inte vara en omöjlighet att ordna. Ser att Du bor i Stockholm. Kontakta Hifi-Art, där finns både 52:or och 58:or.
Rekommenderar de "nya" modellerna eftersom jag motvilligt måste erkänna att de trots allt låter bättre än mina 12:or.
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
-
Danne
- (245+ posts)

Thor @ Thu 17 Feb, 2005 wrote:
Någon kanske har direkta erfarenheter av Audion tillsammans med Carlsson.
Vart alldeles häpen när jag kopplade in Silvernighten, var det sant?!.
Med andra ord mycket nöjd.
ps Glöm inte att 12:orna e mkt trevliga!!!.
Danne
En sa va nöjd!
OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Tack för era svar.
Dynamic22:
Tyvärr så bor du väl lite för långt bort, annars skulle jag kunna tänka mig att testa ett par OA14.
Björn:
Blir lite sugen på att prova ett par 58:or när du pratar så varmt om dom
Man får väl åka förbi hos Kent och se vad han har att erbjuda. Är fortfarande sugen på ett par OA116 dock...
Dynamic22:
Tyvärr så bor du väl lite för långt bort, annars skulle jag kunna tänka mig att testa ett par OA14.
Björn:
Blir lite sugen på att prova ett par 58:or när du pratar så varmt om dom
Jag ska till stockholm på lördag 
Om du kan transportera hit dom då, så får du 3000kr, om de är i fint skick.
Danne:
Kul med en till Audion ägare
Danne:
Snart en till här med (hoppas jag)Thor @ Thu Feb 17, 2005 22:37 wrote:
/s.b 8)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Det finns nån liten bula på ena gallret men annars är dom OkOm du kan transportera hit dom då, så får du 3000kr, om de är i fint skick.
-
Danne
- (245+ posts)

Låter trevligt.Snart en till här med (hoppas jag)
/s.b
En sa va nöjd!
OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9