Bygga SUB av oa5K

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
dann
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by dann »

aaah  :)

men dåså... jag får väl försöka peta ihop detta då.... oa5-s blir det här väl då eller nått .. eller kort o gott fuls*bban

nu har jag gjort den här postningen barnvänlig. så är alla nöjda o glada.
stolt far till ebba 7år
- mina carlsson -
oa12.3 (nylack. , svarta , kopparfärg på emblem, nya dekaler, kabelterminaler monterade)

- fd carlsson -
oa11 (nylack. , vita , specialare av mig oa14 med endast en ct62 monterad , söker fler ct62 , nya uppmätta matchade b65 basar)
oa14 (svart fanér, omkantade basar, kabelterminaler monterade, sålda till underpris)
od11.3 (nylack. , svarta , kabelterminaler monterade , sålda till nära vän för struntsumma)
oa5k (jakaranda, fina hembyggen, ena högtalaren stulen, den andra gavs bort)
Daniel
Valued Contributor

Re: Bygga SUB av oa5K

Post by Daniel »

dann, redigera din post, annars gör moderatorn det.

http://carlssonplanet.com/forum/viewtop ... ight=#9082
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Jag håller med Nagref...

Satsa på L22:an från Seas... Jag har hört subbar (2 st) baserade på dess storebror 10" alubasen och dessa var sanslöst bra!!!

Se dock till att staga lådan ordentligt...!

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
dann
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by dann »

om nu både avr och nagref anser detta vara ett bra val så måste jag ju nästan pröva..... :)
stolt far till ebba 7år
- mina carlsson -
oa12.3 (nylack. , svarta , kopparfärg på emblem, nya dekaler, kabelterminaler monterade)

- fd carlsson -
oa11 (nylack. , vita , specialare av mig oa14 med endast en ct62 monterad , söker fler ct62 , nya uppmätta matchade b65 basar)
oa14 (svart fanér, omkantade basar, kabelterminaler monterade, sålda till underpris)
od11.3 (nylack. , svarta , kabelterminaler monterade , sålda till nära vän för struntsumma)
oa5k (jakaranda, fina hembyggen, ena högtalaren stulen, den andra gavs bort)
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Och så här nånting kanske det kommer att se ut?

Image

Det är inte klokt vad mycket man hinner såga och limma på en dag ....  Imorgon kan jag kanske lyssna om det har hunnit torka.''
För många Carlsson är inte nog.
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by ossint »

Mon dieu,

Det blir en mycket snygg sub i alla fall. Men betänk en sub skall väl gå längre ner i basen en de övriga högtalarna i uppsättningen, annars är väl ordet sub lite förfelat. Alltså omkring 20 Hz med -3 dB gränsen eller en halv oktav lägre (10 Hz). Här bör väl påpekas att avstämningen av lådan till elementet alltid är kritiskt och skall utföras med en viss precision. Det är inte ovanligt att man får göra om avstämning efter inkörning av ett element. Kan verka arbetsamt men resultatet blir markant bättre. Att hitta ett element kan vara tidskrävande men inte omöjligt. Följande ansats till lösning kan vara användbar. Antag att en maximalt rak återgivning (B4), fritt på ett golv, är önskvärd. Antag också att - 3 dB skall vara omkring 20 Hz. Elementet skall då ha följande data, ungefär,
  Fz= 20 Hz
Vas = 50-60 Liter
Qts = 0.4
Lådan stäms av så att Fb=Fs. Beroende på hur bra Q-värde (Qb) lådan har så kan Vas ökas till maximalt 66 liter, teoretiskt, i praktiken torde gränsen ligga omkring 60 liter. Om två element skall användas skall Vas divideras med 2. Glöm inte att från Vb räkna bort volymen som basreflexrören upptar, brukar vara en hel del.

Sen är det bara att söka ett lämligt element.
Med vänliga hälsningar,
Peter
Daniel
Valued Contributor

Post by Daniel »

phon, den där lådan ser bekant ut! Eller ser jag kanske bara i syne...?
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Nejdå, din syn är alldeles utmärkt bra, liksom minnet märker jag ....
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

ossint, bra gissat!  VAS = 50, Qt = 0,4 men fs = 45. Två av tre, inte illa.  :D   Fast det var väl ingen gissning, du kan det här.  

Lådan är avstämd under fs, runt 35 Hz, och för att jag vill ha det så. Det är inte direkt en sub i det här fallet, mer ett mätobjekt.  Jag räknar med ett fall på runt 10dB ner till 30 Hz från 100Hz, som delvis kompenseras av speglingen i vägg/golv och möjligen hörn.  Det är mycket kvar, bl.a. en massa mätningar, men så småningom så kanske .....  blir ju kul att lyssna på den också, sub eller ej.
Daniel
Valued Contributor

Post by Daniel »

phon @ Tue 08 Mar, 2005 20:45 wrote:Nejdå, din syn är alldeles utmärkt bra, liksom minnet märker jag ....
Kul att det blev något kul av lådan, så att säga!

:)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Post Reply