Bygga SUB av oa5K
får man då fråga vad det är för låda ?
tror alla ni "experter" att det är ett projekt som faktiskt är värt att lägga ner pengarna på eller ska jag helt enkelt bygga en egen låda.... grejen är ju att jag vill ha "carlsson-burkar" hela systemet igenom
tror alla ni "experter" att det är ett projekt som faktiskt är värt att lägga ner pengarna på eller ska jag helt enkelt bygga en egen låda.... grejen är ju att jag vill ha "carlsson-burkar" hela systemet igenom
stolt far till ebba 7år
- mina carlsson -
oa12.3 (nylack. , svarta , kopparfärg på emblem, nya dekaler, kabelterminaler monterade)
- fd carlsson -
oa11 (nylack. , vita , specialare av mig oa14 med endast en ct62 monterad , söker fler ct62 , nya uppmätta matchade b65 basar)
oa14 (svart fanér, omkantade basar, kabelterminaler monterade, sålda till underpris)
od11.3 (nylack. , svarta , kabelterminaler monterade , sålda till nära vän för struntsumma)
oa5k (jakaranda, fina hembyggen, ena högtalaren stulen, den andra gavs bort)
- mina carlsson -
oa12.3 (nylack. , svarta , kopparfärg på emblem, nya dekaler, kabelterminaler monterade)
- fd carlsson -
oa11 (nylack. , vita , specialare av mig oa14 med endast en ct62 monterad , söker fler ct62 , nya uppmätta matchade b65 basar)
oa14 (svart fanér, omkantade basar, kabelterminaler monterade, sålda till underpris)
od11.3 (nylack. , svarta , kabelterminaler monterade , sålda till nära vän för struntsumma)
-
ossint
- (125+ posts)

"Expert" eller inte så ....Ja, jag tror att det kan vara värt lite arbete. Du har en låda som är väldigt snyggt ?! och du får "carlsson-burkar". Försök att formulera ett vettigt mål vad du vill uppnå så är det lättare att få hjälp.dann @ 2005-03-08 wrote:får man då fråga vad det är för låda ?
Med vänliga hälsningar,
Peter
Peter
Re: Bygga SUB av oa5K
Det är en OA5, eller en klon av en OA5 snarare. Ett hembygge, fast ganska välgjord. För mig är det ett mätobjekt just nu, enklare att ta en färdig låda än att snickra ihop en. Dessutom av rätt storlek och sort.
Det är klart att du skall använda den låda du har, speciellt som det är en Carlsson. Sätt i nåt lämpligt element och stäm av den som en basreflex, det blir kanon.
Tycker att Seasen verkar OK, den gör sitt jobb även om den har för dålig verkningsgrad för mitt projekt. Lång linjär slaglängd dock. Har man bara effekt så är den bra. Vet inte alls vilken mängd pengar du hade tänkt dig, har heller ingen aning om vad Seasen kostar. Du får nog räkna med att ett element hamnar på 400 och uppåt om det skall vara något roligt med det.
Om du inte behöver spela så väldigt högt kan du använda det 9710 som du redan har. Om du inte heller är rädd om det elementet kan du göra fler roliga saker. Modda det lite, sänka fs, kanske gummikanta det, inte så dyrt. Då kostar leken ingenting nästan. Fast det blir inga ordentliga ljudtryck, men nog kan du få det att gå rätt lågt i frekvens. Hur mycket tål grannarna?
Det är klart att du skall använda den låda du har, speciellt som det är en Carlsson. Sätt i nåt lämpligt element och stäm av den som en basreflex, det blir kanon.
Tycker att Seasen verkar OK, den gör sitt jobb även om den har för dålig verkningsgrad för mitt projekt. Lång linjär slaglängd dock. Har man bara effekt så är den bra. Vet inte alls vilken mängd pengar du hade tänkt dig, har heller ingen aning om vad Seasen kostar. Du får nog räkna med att ett element hamnar på 400 och uppåt om det skall vara något roligt med det.
Om du inte behöver spela så väldigt högt kan du använda det 9710 som du redan har. Om du inte heller är rädd om det elementet kan du göra fler roliga saker. Modda det lite, sänka fs, kanske gummikanta det, inte så dyrt. Då kostar leken ingenting nästan. Fast det blir inga ordentliga ljudtryck, men nog kan du få det att gå rätt lågt i frekvens. Hur mycket tål grannarna?
För många Carlsson är inte nog.
-
ossint
- (125+ posts)

Jag skulle vilja inflika en anmärkning till mitt inlägg. Det angivna Qts ovan är det Q-värde som elementet skall uppvisa när det är inkopplat i lådan och med ett delningsfilter. Detta gör ett elementets Qts borde vara omkring 0.35-0.37. Detta värde höjs sedan genom att en resistans kopplas i serie med talspolen. Resistansen kommer ifrån drosseln i delningsfiltret och brukar vara omkring 0.1 till 0.5 ohm. Detta kan vara en av anledningarna till att så få baselement har ett Qts på 0.4.ossint @ 2005-03-08 wrote: Elementet skall då ha följande data, ungefär,
Fz= 20 Hz
Vas = 50-60 Liter
Qts = 0.4
Sen är det bara att söka ett lämligt element.
Ett andra påpekande rör den valda avstämningen, B4 eller Butterworthkaraktäristik av 4:e ordningen. Det är ett specialfall som som är svårt att bibehålla i praktiken. Den ger en optimalt rak frekvensgång ned till sin -3 dB gräns. Denna gräns är densamma som elementets resonansfrekvens. Transientegenskaperna är en kompromiss emellertid. Den bästa basåtergivningen erhålls enligt mitt förmenande med en Besselkonfiguration, BL 4 som ger en mer kontrollerad transientåtergivning, fri från överslängar, men som kräver lägre att Fs är lägre än Fb och F-3dB. Qts skall vara omkring 0.32. Jag har inte parametrarna tillgängliga förtillfället.
Med vänliga hälsningar,
Peter
Peter
phon, ja grannarna består av alkade individer och annat suspekt folk över lag.... så dom tål nog en del...
tanken är väl att spendera så lite pengar som möjligt på detta projekt då jag samtidigt ska investera i ett par od11.3 ...
målet med mitt projekt är följande.
att med så små pengar som möjligt få bättre basfundament att stå på när jag tittar på film med mina oa12.3 och blivande od11 bakkanaler.
den kommer alltså inte användas till musiklyssning för där är jag tokigt nöjd med mina 12or. utan mest som extra krydda vid filmer med explosioner och liknande .)
ljudtrycket behöver inte vara något exeptionellt eftersom flickvännen inte tycker om när jag spelar högt.
tanken är väl att spendera så lite pengar som möjligt på detta projekt då jag samtidigt ska investera i ett par od11.3 ...
målet med mitt projekt är följande.
att med så små pengar som möjligt få bättre basfundament att stå på när jag tittar på film med mina oa12.3 och blivande od11 bakkanaler.
den kommer alltså inte användas till musiklyssning för där är jag tokigt nöjd med mina 12or. utan mest som extra krydda vid filmer med explosioner och liknande .)
ljudtrycket behöver inte vara något exeptionellt eftersom flickvännen inte tycker om när jag spelar högt.
stolt far till ebba 7år
- mina carlsson -
- fd carlsson -
- mina carlsson -
- fd carlsson -
Hej !
Den ger det där definitiva "stödet" i botten vid explosioner och är dessutom "flickväns-vänlig".
Det är den ENDA bild/ljud-pryl som min hustru hittills spontant uttryckt sin förtjusning över !
MVH,
/Erland
Med dessa krav tycker jag att du skall bygga en buttkicker och skruva fast i soffan !utan mest som extra krydda vid filmer med explosioner och liknande .)
Den ger det där definitiva "stödet" i botten vid explosioner och är dessutom "flickväns-vänlig".
Det är den ENDA bild/ljud-pryl som min hustru hittills spontant uttryckt sin förtjusning över !
MVH,
/Erland
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
men jag vill itne sabba nån soffa. det är skulle min sambo dra mig till offeraltaret för kan jag tala om 
stolt far till ebba 7år
- mina carlsson -
- fd carlsson -
- mina carlsson -
- fd carlsson -
hm...... men jag har ju ingen finsoffa direkt. ikeas klippan soffor är inte direkt byggda för att monteras buttkickers på
tyg tyg och tyg överallt 
stolt far till ebba 7år
- mina carlsson -
- fd carlsson -
- mina carlsson -
- fd carlsson -
Hej !
De flesta soffor har (nederst) en träram. Denna är ofta klädd med ett tunnt tyg undertill så att man inte kan "se in" i soffan underifrån.
Så var det på mina soffor (dock ej IKEA). Fick pilla loss tyget, som var fäst med häftklammer, en lagom stor bit så jag kom åt trästommen.
Efter att ha fäst buttkickern i träramen ar det bara att häfta tillbaka tyget med en häftpistol.
När jag tittar på bilden på "Klippan" så får jag en stark känsla av att den har en träram undertill (ev. täckt med tyg).
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/s ... 0114*10294
Detta är en bild på hur jag monterat undertill i mina soffor. Observera handen uppe till höger som håller undan "tygbotten" så jag kan fotografera. Denna tygbotten häftades efter monteringen åter fast i träramen.

MVH,
/Erland
De flesta soffor har (nederst) en träram. Denna är ofta klädd med ett tunnt tyg undertill så att man inte kan "se in" i soffan underifrån.
Så var det på mina soffor (dock ej IKEA). Fick pilla loss tyget, som var fäst med häftklammer, en lagom stor bit så jag kom åt trästommen.
Efter att ha fäst buttkickern i träramen ar det bara att häfta tillbaka tyget med en häftpistol.
När jag tittar på bilden på "Klippan" så får jag en stark känsla av att den har en träram undertill (ev. täckt med tyg).
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/s ... 0114*10294
Detta är en bild på hur jag monterat undertill i mina soffor. Observera handen uppe till höger som håller undan "tygbotten" så jag kan fotografera. Denna tygbotten häftades efter monteringen åter fast i träramen.

MVH,
/Erland
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000