Skillnader på SC165 serie 3 och 4
-
-distortion-
- (515+ posts)

Skillnader på SC165 serie 3 och 4
Titta på korgen där spindeln sitter fast. Serie 3:an ser lite skum ut jämfört med 4:an.. har aldrig sett en sån, den satt i en OA50.
Ska det vara så eller är det nåt annat element?
Ska det vara så eller är det nåt annat element?
- Attachments
-
- PICT0128.JPG (31.15 KiB) Viewed 3416 times
-
- PICT0131.JPG (28.71 KiB) Viewed 3418 times
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak
Re: Skillnader på SC165 serie 3 och 4
Tog ur en ur mina å kollade. Mina serie 3 ser exakt ut som dina serie 4 fast med skumkant.
-
-distortion-
- (515+ posts)

Jag kan klargöra att det inte står Sonab på dammkåpan, det är alltså inte en serie 2.
Det verkar vara en onödigt krånglig lösning på en annars så enkel form.
Det verkar vara en onödigt krånglig lösning på en annars så enkel form.
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

-
-distortion-
- (515+ posts)

Men det upphöjda plattan som spindeln sitter på har jag aldrig sett förut. De såg alltså ut så från början?
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak
-
-distortion-
- (515+ posts)

Såg alla serie 3 basar ut så, eller var det bara under en viss tid?
Efter lite lyssning mellan en gammal (inspelad) serie 4 och en omkantad serie 3 märker jag nu en skillnad i ljudet.
Serie 4an spelar mycket klarare och ljudet släpper bättre från högtalaren.
3an känns lite orenare, grötigare och mycket oärligare än serie 4an.
Finns det andra som hört så stor skillnad eller kan det vara min serie 3a som inte riktigt är vid liv?
Efter lite lyssning mellan en gammal (inspelad) serie 4 och en omkantad serie 3 märker jag nu en skillnad i ljudet.
Serie 4an spelar mycket klarare och ljudet släpper bättre från högtalaren.
3an känns lite orenare, grötigare och mycket oärligare än serie 4an.
Finns det andra som hört så stor skillnad eller kan det vara min serie 3a som inte riktigt är vid liv?
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak
Jodå , jag har gjort en direkt jämförelse.För några år sedan ägde jag både ett par OA50 och ett par OA50.2 , skillnaden är påtaglig.Jag tycker serie 4 basarna låter bättre över hela registret , ingen tvekan.
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Serie3 basen i OA50 går helt ofiltrerad och ställer till med en del...
Ja mina omkantade serie 3 låter MYCKET bättre sen jag satte filter på dom än dom gjorde innan.
-
-distortion-
- (515+ posts)

Dags att lyfta lite.
Bytte nyss från serie 3 till omkantad serie 2 i mina OA12. 3orna var bara till låns. Det hörs en skillnad i släpp och separering. Även lite i basen.
Serie 2 spelar mer bas och släpper bättre. Serie 3 separerar ljuden bättre och låter mer rent.
Vad är det för skilnad på dessa element? De ser ju lika ut men tycks låta olika. Serie 4 och serie 1 är ju helt andra element verkar det som. Men 2 och 3, hur mycket har hänt mellan dessa?
Fler som hört skillnader mellan 2 och 3 ?
Tillägg:
En annan grej nu vid lite mer lyssning.
Serie 2 basarna har mycket svårt att hantera ljusa röster på Hög volym på endel inspelningar, denna grej finns inte i serie 3 basarna. Rösterna blir onaturligt skarpa och låter ganska så illa.
Så.. det vettefan om inte serie 3 orna åker igen ändå.
Den basen som var mer i serie 2 är inte alls lika tight som serie 3ans och skillnaden i släpp var bara på vissa låtar.
Bytte nyss från serie 3 till omkantad serie 2 i mina OA12. 3orna var bara till låns. Det hörs en skillnad i släpp och separering. Även lite i basen.
Serie 2 spelar mer bas och släpper bättre. Serie 3 separerar ljuden bättre och låter mer rent.
Vad är det för skilnad på dessa element? De ser ju lika ut men tycks låta olika. Serie 4 och serie 1 är ju helt andra element verkar det som. Men 2 och 3, hur mycket har hänt mellan dessa?
Fler som hört skillnader mellan 2 och 3 ?
Tillägg:
En annan grej nu vid lite mer lyssning.
Serie 2 basarna har mycket svårt att hantera ljusa röster på Hög volym på endel inspelningar, denna grej finns inte i serie 3 basarna. Rösterna blir onaturligt skarpa och låter ganska så illa.
Så.. det vettefan om inte serie 3 orna åker igen ändå.
Den basen som var mer i serie 2 är inte alls lika tight som serie 3ans och skillnaden i släpp var bara på vissa låtar.
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak