OD11 renovering...

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

OD11 renovering...

Post by nagref »

Så då har jag äntligen kommit igång att fullrenovera ett par Carlsson. Hade ett par OA116 som bara fräschades upp men denna gång så krävs det lite mer... :)

Bytte till mig ett par tomma OD11 (snik) mot en Big Mac & Co (plusmenu men naturell) av Erik_J. Skicket var inte det bästa men jag viste vad jag hade gett mig in på. :)

Image

Filtret byggdes nytt (samma som oa12.3) och smältlimmades och buntbandades (!) fast vid bitar av masonite. Kablage är valig EKUA.
Image

Sedan limmades det på insidan med smältlim:
Image

Biltemas polskruvar monterades.

När det gäller portarna så ville jag ha avrundade inre dito men det är svårt att få bort rören på dessa och pilla med dem. Men jag har fått lite piP-portar av Öhman som med lite täljande kunde limmas fast med epoxy. Blev rätt ok:
Image

Gallren är rensade och tvättade noggrant. Så nu ska det planeras fanéring. Blir Honduras mahogny. Om jag hinner så kanske man kan få se dem slutmonteras i Göteborg på den diy-träff som planeras där (där vi försöker få till en liten workshop i hur man kan omkanta sina SC165-x) den andra April. :)
Last edited by nagref on Thu 18 Aug 2005, 16:30, edited 1 time in total.
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)

Re: od11 renovering...

Post by s.b »

Det ser riktigt fint ut :D
vad är det för mått på piPportarna
(kanske passar i OA52?) :wink:

/s.b 8)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

De är 45mm i orginal vid portöppningen (innanför portavfasningen) och går koniskt inåt. Påminner lite om de som finns på Hifi-kit. Fick i o f s karva en del i dem. :)

Funderade på B65oa-crt, har inte sett dem hos Hifi-kit. Finns de till försäljning och vad är priset på dem? Någon som vet?
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Ingen som vet något om B65oa-crt?  :?

Nehepp. Tog fram min gasoldrivna lödkolv med plastskärmunstycket och gick på bafflarna:

Image

Tog inte många sekunder att fixa spåren till CT62. :) Var faktiskt bökigare att mäta ut var de de skulle sitta. Lite karvande med en kniv fick bort överflödet. Smältlimmade igen två av de befintliga hålen och borrade upp det tredje för kabeldragningen.  

Image

Blev helt ok passning. :) Diskanterna får nog bara lite smältlim för att sitta ordentligt senare.
Hansson&Carlsson
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Hansson&Carlsson »

Snyggt och enkelt. :D
Skall ha detta med mig när jag tar tag i mina OD11or
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Hmmm Efter att ha slipat ner den målade valnötsimitationen så hittar jag detta under:

Image

:shock:

D v s rätt ok valnöt. Två mindre hål på baksidan i o f s men de kan man leva med. Vad som stör är dock att de är så olika i ådringen. Så nu har jag helt plötsligt tre alternativ. Ett trilemma har alltså uppstått.... Alternativen är:

1. Slipa ner lite till för att få bort med av den vita färg som finns i springorna på faneret och hoppas att jag inte slipar igenom samt bara på med några lager klarlack.

2. Köra den enklaste vägen - måla på svart färg så att de blir som de svarta. Är enklast och snabbast men frågan är om man ser tillräckligt med trästruktur igenom för att de ska se ut som 'orginalsvarta' (d v s de som är i svart träfaner).

3. Fortsätta på det jag planerade - att fanera med hondurasmahogny och lackera.

Vad skulle ni gjort?
Hansson&Carlsson
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Hansson&Carlsson »

Det är svårt att få bort all färg som sitter i ådringen. Risken är som du säger att faneret kan ta skada.
Klart att det blir snyggast med om fanering.
Du får ju precis det utseende du vill ha. :lol: Men till vilken arbetsinsats. :(

Jag skulle ha målat dem, ådringen på faneret kommer att synas. :D
Ångrar du färgvalet någon gång kan du ju alltid byta. :roll:
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Hmmm tror det blir omfanering. Det är inte så jobbigt som man kan tro och dessutom så måste jag använda de två kvadratmeter mahognyfaner jag har till något... Två välkända Carlsson-vänner (Vee-eight och Erik_J)  tyckte oxå på irc (#faktiskt.se @ Quaknet) att fanering verkade bäst. Så då får det bli så! :)
Engh
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by Engh »

Hm intressant tråd den här, kanske kan komma hem till dig och lysna på dessa carlsson (innan du säljer dom, han ju inte med det sist :-) ). Har själv ett par OA-11 som ligger på vinden och stör min nattsömn.
OA-116 (snart renoverade)
OD-11 (ej renoverade)
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Klart att du är välkommen! Du har nog lite tid på dig dessutom för dessa ska jag ju försöka låt bli att sälja :)

Har kommit igång med faneringen och tycker nog att mahogny verkar vara trevligt att jobba med (kanske t o m lite bättre än valnöt och framförallt MYCKET lättare än ek :roll: ). :)
Post Reply