Hej igen.
Har nu monterat ur allt ur högtalarna och satt in 8 stycken MT 24 och "nya" filter moddade av Grafpro. Allt kablage har bytts ut och det sitter nya terminaler på högtalarna. Har provspelat och tycker mig höra en liten mognad hos högtalarna...kan inte förklara riktigt, men ett fylligare och mjukare ljud....
Nu till frågan...vad kan ha varit fel. Allt är fortfarande, till en viss del höjt i dunkel. Jag har mätt filtren så gott jag kan. De verkar fungera.
MEN....idag så körde jag "all in" spelade på så det rök både med tuner och Cd-spelaren. Det lätt väldigt bra utan störningar, även på väldigt hög volym. MEN när jag sakta höjde ljudet när jag spelade på vinylspelaren så började det höras en mycket hög signal i bakgrunden som ökade med volymstyrkan. Vis av erfarenheten så sänkte jag direkt och slutade spela vinyl. Jag provade sedan med CD och Tuner men inget missljud uppstod. Signalen jag hörde var väldigt hög och lät som kraftig distorsion, väldigt kraftig.
Min slutsats är att det är något med vinylspelaren som framkallar denna distorsion...dödlig för diskanter. Nästa steg är att byta ut högtalarna mot de som står i garaget och testa igen, vågar inte riskera mina "nya" diskanter.
Men vad i hela friden kan det vara som framkallar denna distorsion från vinylspelaren...ett mycket högt (tonmässigt) ljud. Det lät inte alls sunt...Spelaren är en Garrard 100 SB med ny Excel nål.
mvh
janne
Problem OA14, Ingen diskant.
Re: Problem OA14, Ingen diskant.
Det kan vara akustisk rundgång, men den brukar uppstå med låg frekvens med vinylspelare. Kanske är det låg frekvens som i sin tur får förstärkaren att klippa. Hur som helst så är det dödligt för högtalarna. Om du har skivspelaren mycken nära högtalarna, flytta den en bit bort och se till att den står på något mjukt så inte rundgången sker via golv-väggar etc. Locken nerfällt kan också minska akustisk rundgång.
Hej
Spelaren sitter monterad på väggen i ett Aqoustics S3 rack. Den sitter ganska så långt från högtalarna. Närmaste högtalare är fem meter bort. Jag skall exprimentera med andra högtalare och även byta vinylen så får vi se. Återkommer med resultat.
Janne
Spelaren sitter monterad på väggen i ett Aqoustics S3 rack. Den sitter ganska så långt från högtalarna. Närmaste högtalare är fem meter bort. Jag skall exprimentera med andra högtalare och även byta vinylen så får vi se. Återkommer med resultat.
Janne
Hej
Exprimenterat klart. Bytte högtalarna och drog på. När jag var på slutet med ngn millimeter kvar på volymkontrollen började det att tjuta. Då jag hade andra högtalare så höll jag kvar och ökade volymen. Det tjöt och det lät som rundgång. Ljudet var så högt att det kändes i öronen, kan inte beskriva det på annat sätt.
Bytte vinylspelaren och satte dit en gammal Yamaha spelare. Drog på och ljudet var som bortblåst. Det spelade högt och rent. Alltså så är det vinylspelaren som spökar. MEN VAD????
Ska koppla upp den med lite andra grejor och exprimentera men det vore bra med ideer.
janne.
Exprimenterat klart. Bytte högtalarna och drog på. När jag var på slutet med ngn millimeter kvar på volymkontrollen började det att tjuta. Då jag hade andra högtalare så höll jag kvar och ökade volymen. Det tjöt och det lät som rundgång. Ljudet var så högt att det kändes i öronen, kan inte beskriva det på annat sätt.
Bytte vinylspelaren och satte dit en gammal Yamaha spelare. Drog på och ljudet var som bortblåst. Det spelade högt och rent. Alltså så är det vinylspelaren som spökar. MEN VAD????
Ska koppla upp den med lite andra grejor och exprimentera men det vore bra med ideer.
janne.
Hej
Jag tänkte göra en liten uppföljning. Jag har bytt runt med flera förstärkare och får samma resultat. Jag har även bytt pickup på vinylspelaren men får samma fenomen. Ett starkt distande ljud. Högt och väldigt genomträngande. Jag har kabelbyte kvar att göra. Får se om sambon gillar att jag sitter i källaren under semestern och skruvar på gammalt skräp...
och till råga på allt lyssnar på gamla skivor....
janne
Jag tänkte göra en liten uppföljning. Jag har bytt runt med flera förstärkare och får samma resultat. Jag har även bytt pickup på vinylspelaren men får samma fenomen. Ett starkt distande ljud. Högt och väldigt genomträngande. Jag har kabelbyte kvar att göra. Får se om sambon gillar att jag sitter i källaren under semestern och skruvar på gammalt skräp...
janne
Jag tror att det inte har någonting med kablarna att göra. Troligen handlar det mer om armen. Den speciella parallellspårande armens akilleshäl var lagren och det plastiga pick-up skalet. På nätet läser jag att folk har bytt lagren och limmat pick-up skalet ihop med armen, och satt dämpmassa ("blue-tack") på pick-up skalet. Visserligen hittar jag inget om självsvängning, men många har problem med den ganska komplicerade armen som skulle fungera bra i teorin men som kanske inte var så bra i praktiken.
Det låter uppenbarligen som en självsvängning av något slag, men precis som Grafpro skriver, den brukar snarare förekomma i dom lägre regionerna. Garrarden var ingen höjdare när den kom och jag tror att en modernare skivspelare är vad som behövs. Men varför inte prova med lite häftmassa på skalet? Låt heller inte pickupen spåra med för lågt nåltryck (på sjuttiotalet tävlade tillverkarna om vilken pickup som spårade bäst vilket inte alltid påverkade ljudkvaliteten på ett bra sätt).
Det låter uppenbarligen som en självsvängning av något slag, men precis som Grafpro skriver, den brukar snarare förekomma i dom lägre regionerna. Garrarden var ingen höjdare när den kom och jag tror att en modernare skivspelare är vad som behövs. Men varför inte prova med lite häftmassa på skalet? Låt heller inte pickupen spåra med för lågt nåltryck (på sjuttiotalet tävlade tillverkarna om vilken pickup som spårade bäst vilket inte alltid påverkade ljudkvaliteten på ett bra sätt).
Hej
Du har nog rätt. Jag köpte en thorens istället. Ingen av deras värsta men den spelar avsevärt bättre än allt det andra jag provat. Det är en 166 MKII, den spelade helt annorlunda och jag säljer nog av garrarden, även om sambon tyckte den var snygg och passade in i färgskalan....det finns nog någon som förstår vad jag menar.
Garrarden är läcker på sitt sätt. Plast och automatiska konstigheter, det var därför jag köpte den.
Nu med thorens spelaren så känns det mera rätt och jag nöjer mig nog med det....ett tag till i alla fall.
tack för all hjälp
janne
Du har nog rätt. Jag köpte en thorens istället. Ingen av deras värsta men den spelar avsevärt bättre än allt det andra jag provat. Det är en 166 MKII, den spelade helt annorlunda och jag säljer nog av garrarden, även om sambon tyckte den var snygg och passade in i färgskalan....det finns nog någon som förstår vad jag menar.
Garrarden är läcker på sitt sätt. Plast och automatiska konstigheter, det var därför jag köpte den.
Nu med thorens spelaren så känns det mera rätt och jag nöjer mig nog med det....ett tag till i alla fall.
tack för all hjälp
janne