Det senaste NYHETSBREVET nr 64 Kommentarer och svar!

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
haec
(125+ posts)
(125+ posts)

Re: Det senaste NYHETSBREVET nr 64 Kommentarer och svar!

Post by haec »

Roger Gustavsson wrote:
i OA-60:s fall p.g.a. oväntat och mycket svårupptäckt beteende i ett färdigutvecklat element
Det här har jag inte sett nämnas tidigare. Tycker det är mest John Larsen som har fått skulden till att OA-60 inte blev av.... Det finns alltså andra skäl (också)?

Roger Gustavsson
Man bör skilja på OA 6X (som tidigare kallades OA 60) och OA 60 (som Larsen kallade OA 58.2). Det var OA 6X som hade problem med baselementet. Detta har varit känt länge och beskrivits på CarlsonPlanet. Detta har mig veterligen aldrig Larsen fått skulden för!
När OA 58 skulle ersättas valde SSC att kalla den nya modellen för OA 60 och gamla OA 60 (aldrig "sjösatt") döptes istället om till OA 6X. Larsen i sin tur valde att självsvåldigt kalla nya OA 60 för OA 58.2 och försåg högtalaren med huv från OA 58. Sedan dess verkar begreppsförvirringen vara total.
Det blev alltså ingen "riktig" OA 60. Med riktig menas här med rätt huv. Det är den riktiga många av oss nu går och väntar på skall börja produceras av någon annan. Den är väl värd all väntan. Jag har själv OA 58.2 och efter att ha monterat ny tätningslist mellan baffel och baselement låter den bättre än de flesta högtalare jag hört!
// Hasse
OA58.2
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Per Gulbrandsen wrote: Direkt efter Larsenträffen i Trollhättan önskade vi honom lycka till med de nya högtalarna.
Så här lät det från din sida Per. Du får gärna kalla mig illiterat men jag kan knappast tolka detta som lyckönskningar utan snarare något som ligger närmare motsatsen. Detta vara då INNAN annonserna kom ut.
Per Gulbrandsen wrote: [...]
Samtidigt förstår jag Flamencos kritik och kan i efterhand tycka att det varit olyckligt att vi utlovat så många element och modeller som fortfarande inte finns på marknaden. Tyvärr faller en stor del av ansvaret där på det låsta läget som rått med tillverkaren Larsen HiFi där SSC in i det sista hoppades Larsen skulle starta den tillverkning han ständigt sköt upp.
[...]
Den bakomliggande SSC konstruktören, prioriterar eget byggande och lanserande av högtalare?
Till förfång för Carlsson älskare.
- Ja, tyvärr ser det så ut så i efterhand - om det nu är Larsen HiFi du syftar på med konstruktören
[...]

Som många kanske redan sett lanserade den hitillsvarande Carlssontillverkaren John Larsen förra helgen i Trollhättan en ny - från SSC fristående - serie högtalare som han döpt till Larsen. Modellerna heter Larsen 4 och 6 och är i mångt och mycket snodda från SSC:s och Stigs ritbord: L4 ser ut som en OA-58 som fått skallen nerslagen mellan axlarna. Och L6 ser ut som en förkrympt OA-52 placerad ovanpå en OA-58. Bilder kan se på http://www.faktiskt.se
[...]

Självklart har det tagit tid för John att arbeta fram dessa nya modeller. Tid som SSC och CP fåfängt - och kanske dumdristigt? - trodde och hoppades att han la på att till sist åtminstone sätta någon av följande färdiga Carlssonmodeller i produktion:
1. OA-40SC (färdig sedan flera år)
2. OA-51.3 (färdigs sedan i vintras) och
3. OA-60 (som John både vägrade döpa till rätt namn och göra rätt enligt konstruktionen, han gjorde istället en egen variant han kallade OA-58.2).
[...]
Jag utgår ifrån att Larsens nya alster använder sig av element av standardtyp och inte några specialspecifierade typer enbart producerade för honom. Det gör säkert lönsamheten större. Produktionsbiten är ju John Larsen väl förtrogen med och antagligen har han rätt bra koll på vad som kan säljas också.
- Nog sant det också!
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Per Gulbrandsen wrote: Orsakern till att jag tagit till orda i Larsendebatten är:
1. Alla de påhopp som skett på SSC från Larsens tillskyndare, både på faktiskt.se och här på CP.
2. Larsens annonsering.
Jag hade självklart också velat slippa ta debatten offentligt, men vad gör man när ni alla är på och hackar - Stefan, Nagref osv?
Varken Stefan eller Jag har direkt kritiserat SSC. Vi stödjer båda SSC grundsyfte. Däremot så tänker vi inte stillatigande sitta och se på när det florerar en massa halvsanningar som enbart nämns för att skada JL. Mina inlägg i debatten har främst gått ut på att komma med information som visar att sanningen inte är helt i överrensstämmande med vad du skriver bl a i nyhetsbrevet. Det finns vittnesmål, tekniska prylar och skrifligt dokumentation som visar att vissa saker är på enkel svenska - ren och förbannad lögn. Vi kommer naturligtvis släppa mer av denna dokumentation framöver.

Stefan har f ö försökt ta debatten med dig utanför offentlighetens ljus men det hade han inte mycket för.

När det gäller annonseringen så var den väl inte helt lyckad och gissningsvis får du mindre att gnälla på framöver när det gäller den. ;)

Sanningen om sponsringen av CP gissar jag kommer upp vid ett framtida tillfälle.
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Hasse...
haec wrote:
Roger Gustavsson wrote:
i OA-60:s fall p.g.a. oväntat och mycket svårupptäckt beteende i ett färdigutvecklat element
Det här har jag inte sett nämnas tidigare. Tycker det är mest John Larsen som har fått skulden till att OA-60 inte blev av.... Det finns alltså andra skäl (också)?

Roger Gustavsson
Man bör skilja på OA 6X (som tidigare kallades OA 60) och OA 60 (som Larsen kallade OA 58.2). Det var OA 6X som hade problem med baselementet. Detta har varit känt länge och beskrivits på CarlsonPlanet. Detta har mig veterligen aldrig Larsen fått skulden för!
När OA 58 skulle ersättas valde SSC att kalla den nya modellen för OA 60 och gamla OA 60 (aldrig "sjösatt") döptes istället om till OA 6X. Larsen i sin tur valde att självsvåldigt kalla nya OA 60 för OA 58.2 och försåg högtalaren med huv från OA 58. Sedan dess verkar begreppsförvirringen vara total.
Det blev alltså ingen "riktig" OA 60. Med riktig menas här med rätt huv. Det är den riktiga många av oss nu går och väntar på skall börja produceras av någon annan. Den är väl värd all väntan. Jag har själv OA 58.2 och efter att ha monterat ny tätningslist mellan baffel och baselement låter den bättre än de flesta högtalare jag hört!
// Hasse
Gulbrandsen skrev på föregående sida:
Per Gulbrandsen wrote: Historien kring OA-60 hör till mina verkliga sorgebarn, vilket kanske trogna läsare av nyhetsbreven förstått. Aldrig har jag väl lagt ner så mycket fritid och jobb på ett projekt som sedan spricker just när det ska förverkligas, i OA-60:s fall p.g.a. oväntat och mycket svårupptäckt beteende i ett färdigutvecklat element.
Men den stora frustrationen med OA-60-projektet var annars de obegripligt långa väntetiderna på prototyper och förseriexemplar och den motvilja tillverkaren visade för under projektets gång. Att OA-60 till sist sköts på framtiden var Larsen den förste som fick veta, så påståendet ovan är helt falskt.

Sedan Per... tycker jag att "12björns" inlägg är något du skulle fundera över en gång till...

Det är påfallande ofta i denna diskussion som det startar med att du skriver:
Larsen gjorde si
Larsen gjorde så
Larsen gjorde inte si
Larsen gjorde inte så
Larsen är dum
Larsen är en pirat, hästhandlare...
Etc.etc.
och detta med någon efterföljande förklaring/beskrivning till varför så skulle vara fallet.
(ofta i en överdriven retorisk vinklad stil a'la kvällstidning, som du borde inse är omöjlig att använda i ett internetforum- media där läsaren snabbt kan faktakontrollera och replikera.
-En stil som (ev?) fungerar för t ex Expressen där läsaren bara tar in, värderar och sedan slänger tidningen)

Ett par exempel på retorisk stil:
Per Gulbrandsen wrote: Att John Larsen bättre skulle veta vad ortoakustik innebar är SSC:s samlade blytunga kunskap är ett skämt.
Per Gulbrandsen wrote: Det finns ingenting som gör Larsen till Stigs enda och sanna uttolkare

När då denna "förklaring/beskrivning" inte är med sanningen överensstämmande
(utgående från verifierbara fakta, tidsmässiga händelseförlopp, kontraktet, brev till o från SSC etc. etc.)
så går t ex jag eller Anders in och bemöter/tillbakavisar detta med olika typer av faktauppgifter. Inte med tillmälen som "Per är dum" etc.

Den typ av Blaimstorming och kastande av skit på John som du ibland ägnar dig åt faller nog bara tillbaka på dig själv...
Fine, du har säkert en liten hejarklack som ropar "på dem bara"!
Men jag tror inte, med den vanlige hifi-intresserades ögon på oss, att detta på något sätt är en framgångsrik, inte ens framkomlig väg ur de problem som SSC står inför.

Eller för att se det från en annan sida nu när t ex Ingvar Öhman (SSC) sagt att det egentligen bara handlar om annonsens utformning och användandet av Stig Carlsson citat...

Kan du för en, i denna historia icke insyltat, Carlssonentusiast försvara allt negativt du på senare tid skrivit om John Larsen med:

"Ja men, han skrev ju Stigs "Mina högtalare är de enda...... -citat" i sin annons för Larsen 4 i HiFi&Musik".......... :?:

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by staffanw »

Stefan,
uppriktigt sagt så tycker jag att du och Anders sitter i samma glashus som Per och ofta kommer med insinuationer som ibland är mycket värre än "Larsen är dum" och i Anders senaste inlägg antyds t.ex. att CP skulle var korrupt och gå i någons ledband med orden: "Sanningen om sponsringen av CP gissar jag kommer upp vid ett framtida tillfälle." och alldeles ovan kommer också från Anders det ständiga mantrat att mer info kommer:
"Det finns vittnesmål, tekniska prylar och skrifligt dokumentation som visar att vissa saker är på enkel svenska - ren och förbannad lögn. Vi kommer naturligtvis släppa mer av denna dokumentation framöver." Bold är mitt tillägg.

fram med infon istället så att detta kan avslutas och Larsen kan sälja sina grejor på egna förutsättningar och som jag tror alla verkligen hoppas kan sälja dessa framgångsrikt.

När sanningen om CP's sponsring kartläggs så skulle det också vara intressant att de ekonomiska intressen som Anders har i Larsens framgångar redovisas. Förutom att han på konsultbasis konstruerat högtalarna som ju idag är känt.

/staffan
Jonathan
Webmaster
Webmaster

Post by Jonathan »

Stefan Björklund wrote:Eller för att se det från en annan sida nu när t ex Ingvar Öhman (SSC) sagt att det egentligen bara handlar om annonsens utformning och användandet av Stig Carlsson citat...

Kan du för en, i denna historia icke insyltat, Carlssonentusiast försvara allt negativt du på senare tid skrivit om John Larsen med:

"Ja men, han skrev ju Stigs "Mina högtalare är de enda...... -citat" i sin annons för Larsen 4 i HiFi&Musik".......... :?:

Mvh

Stefan
Det har han ju sagt upprepade gånger i denna diskussion, och även i nyhetsbrevet:
Nyhetsbrev 64 wrote:Om John Larsen inte använt namnet Stig Carlsson om Larsenhögtalarna hade det bara varit trevligt med ett nytt högtalarmärke på marknaden. Då hade vi gärna önskat John lycka till!

OSERIÖS ANNONS
Nu visar dock Larsens annons i det nya numret av HiFi Musik (i butik i morgon tisdag 2/10) att han med sin nya serie direkt försöker rida på Stig Carlssons namn och goodwill. Och då hamnar frågan i ett helt annat ljus.
Jonathan - Webmaster
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Först: Jag håller med dig Staffan att vi kastar sten i glashus.
staffanw wrote: fram med infon istället så att detta kan avslutas och Larsen kan sälja sina grejor på egna förutsättningar och som jag tror alla verkligen hoppas kan sälja dessa framgångsrikt.
Skulle inget hellre men det är andra som håller i att denna information samlas ihop. Därför dröjer det. Vissa saker anser vi måste dock bemötas omedelbart.

Här har vi några:
Per Gulbrandsen wrote: Problemen med John Larsens nya piratverksamhet begränsar sig till två (om än väldigt onda):
1. Han snor konstruktionsritningar från Stigs, Lars Lallerstedts och SSC:s ritbord - för att berika sig själv.
Frågan om JL snor konstruktionsritningar från Stig tycker jag besvarar sig själv.
Frågan om JL snor ritningar från SSC tycker jag vi har besvarat i o m tråden om de prototyper JL tog fram som diskussionsunderlag för att kunna ta upp samarbetet med SSC efter Stigs död. Där är JLs uppgifter samstämmiga med Peter Steindl och Bertil Alving. Endast IÖ har framfört en avvikande ståndpunkt.
Frågan om JL snor ritningar från Lars Lallerstedts skrivbord kommer att besvaras så fort vi får en vettig bild på en prototyp.

Varför dessa saker är viktiga att ta först beror på det brev SSCs ordförande Lars Bäcklund plitade ihop och skickade till JL
SSC kommer att inleda en rättslig process samt anmäla fallet till åklagarmyndigheten för utredning om brott, med yrkande om destruktion av plagiaten.

Målet med mitt och Stefans stenkastande är helt enkelt att visa för alla (och givetvis då också SSC) att de inte har något "case".
staffanw wrote: När sanningen om CP's sponsring kartläggs så skulle det också vara intressant att de ekonomiska intressen som Anders har i Larsens framgångar redovisas. Förutom att han på konsultbasis konstruerat högtalarna som ju idag är känt.
Mycket bra fråga. Det enkla svaret är att det finns inga sådana intressen förutom att om det går bra för JL så kan det innebära mer saker för mig att vara med och utveckla framöver.
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Jonathan Gulbrandsen wrote:
Stefan Björklund wrote:Eller för att se det från en annan sida nu när t ex Ingvar Öhman (SSC) sagt att det egentligen bara handlar om annonsens utformning och användandet av Stig Carlsson citat...

Mvh

Stefan
Det har han ju sagt upprepade gånger i denna diskussion, och även i nyhetsbrevet:
Nyhetsbrev 64 wrote:Om John Larsen inte använt namnet Stig Carlsson om Larsenhögtalarna hade det bara varit trevligt med ett nytt högtalarmärke på marknaden. Då hade vi gärna önskat John lycka till!

OSERIÖS ANNONS
Nu visar dock Larsens annons i det nya numret av HiFi Musik (i butik i morgon tisdag 2/10) att han med sin nya serie direkt försöker rida på Stig Carlssons namn och goodwill. Och då hamnar frågan i ett helt annat ljus.
Jonathan

Min fråga var:
(bildlikt omskriven)

Om man lägger att Larsen använt Stigs citat i sin annons i den ena vågskålen....
-och allt negativt (personangrepp etc.) som Per på senare tid skrivit om John Larsen i den andra vågskålen....

Är detta något som Per för en utomstående Carlssonentusiast skulle vilja hävda "väger jämt"/känns fair/är korrekt. etc.

Mvh

Stefan

Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Klockan är sent (23.17) när jag kommer hem från AU-möte i SSC så jag hinner omöjligt svara på alla nya inlägg sedan sist jag läste tråden. men jag ska förska hinna med något, börjar med Nagrefs:
Varken Stefan eller Jag har direkt kritiserat SSC. Vi stödjer båda SSC grundsyfte. Däremot så tänker vi inte stillatigande sitta och se på när det florerar en massa halvsanningar som enbart nämns för att skada JL. Mina inlägg i debatten har främst gått ut på att komma med information som visar att sanningen inte är helt i överrensstämmande med vad du skriver bl a i nyhetsbrevet. Det finns vittnesmål, tekniska prylar och skrifligt dokumentation som visar att vissa saker är på enkel svenska - ren och förbannad lögn. Vi kommer naturligtvis släppa mer av denna dokumentation framöver.
Har ni inte kritiserat SSC? Skämtar du? Hela den här tråden inleds med ett långt angrepp fullt av anklagelser mot både mig som CP:s chefredaktör och mot SSC. Författaren? Stefan B. Och själv anklagar i samma citat ovan mig för
ren och förbannad lögn

Vidare påstår du följande:
Stefan har f ö försökt ta debatten med dig utanför offentlighetens ljus men det hade han inte mycket för.

Den gången han ringde mig efter vår clash på forumet då Larsenannonsen publicerats var det JAG som föreslog att vi båda skulle ta bort våra inlägg på CP. Det accepterade Stefan då och vi strök båda våra bidrag. Att han som du påstår "försökt ta debatten (med mig) utanför offentlighetens ljus" måste vara ett missförstånd - har du inte t ex läst hur hela den här tråden inleds?
Där anklagar han både mig och SSC för censurfasoner, t ex:
Eller när Per på uppdrag av Lars Bäcklund, SSC’s ordförande, raderade bilder på delningsfilter till OA51 och 52…
Detta är alltså vad du menar med
Varken Stefan eller Jag har direkt kritiserat SSC
Tillåt mig fnysa! (Påståendet är dessutom fel, det var jag som efter eget huvud raderade 50-seriens filter då jag var mån om Carlssonmärket och ville skydda Larsen HiFi från DIY:are och kopiatörer)

Men Nagref! Jag läser din nästa mening med desto större glädje:
När det gäller annonseringen så var den väl inte helt lyckad och gissningsvis får du mindre att gnälla på framöver när det gäller den.
Om detta stämmer är det oktobers roligaste besked! Jag kan säga att om Larsen upphör med Carlssoncitaten i annonseringen så kan vi svara med att ta bort all kritik mot Larsenhögtalarna från hela CarlssonPlanet. Ja, helst skulle jag i så fall vilja radera allt jag sagt och skrivit i ärendet även här på forumet. Det är Larsenannonseringen som startat hela denna bedrövliga fight som absolut ingen kan vinna - och ingen skulle jubla högre än jag om annonsen försvann rätt ut i reklamens gigantiska avlopp.

Jag uppskattar också att du lägger beskyllningarna om att CP är ekonomiskt beroende av SSC på hyllan, även om du inte kan låta bli att göra det lite så där hotfullt...:
Sanningen om sponsringen av CP gissar jag kommer upp vid ett framtida tillfälle.
Huh, vad rädd jag blir!

Sedan sätter du i nästa inlägg korrekt ord på ditt och Stefans agerande:
Målet med mitt och Stefans stenkastande är helt enkelt att visa för alla (och givetvis då också SSC) att de inte har något "case".
Nog sysslar ni med stenkastning allt - och det gör förbannat ont. Men ditt påstående att SSC skulle ha något "case" är egendomligt, SSC har hittills inte ö.h.t. yttrat sig i Larsentvisten. Mitt case däremot är Larsens fula annons och den är ett case, vare sig ni vill eller inte. Jag kommer inte att tystna förrän den är förpassad till historiens sophög. Och det löftet verkar äntligen ha gått fram.
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Ojojoj...
Per Gulbrandsen wrote: Vidare påstår du följande:

Den gången han ringde mig efter vår clash på forumet då Larsenannonsen publicerats var det JAG som föreslog att vi båda skulle ta bort våra inlägg på CP. Det accepterade Stefan då och vi strök båda våra bidrag. Att han som du påstår "försökt ta debatten (med mig) utanför offentlighetens ljus" måste vara ett missförstånd - har du inte t ex läst hur hela den här tråden inleds?
Där anklagar han både mig och SSC för censurfasoner, t ex:
Snälla Per :roll: Under tiden mellan den 16 september (dagen efter att vi lyssnat på Larsenhögtalarna på Hifi-punkten, Trollhättan.) och tidpunkten då du publicerade ditt "nyhetsbrev nr 64, skickade jag dig ett antal email, 7-8 st, som du också svarade på. I mailen diskuterade vi olika sakförhållanden, jag bad dig ta bort vissa saker på CP som inte stämde med verkligheten och jag önskade vid ett flertal tillfällen att vi inte skulle "bråka" offentligt om dessa saker. Sedan publicerade du som sagt ditt "nyhetsbrev"....
Alla dessa mail finns naturligtvis kvar, även om du just nu förträngt dess existens....

Per Gulbrandsen wrote:
Eller när Per på uppdrag av Lars Bäcklund, SSC’s ordförande, raderade bilder på delningsfilter till OA51 och 52…
Detta är alltså vad du menar med
Varken Stefan eller Jag har direkt kritiserat SSC
Tillåt mig fnysa! (Påståendet är dessutom fel, det var jag som efter eget huvud raderade 50-seriens filter då jag var mån om Carlssonmärket och ville skydda Larsen HiFi från DIY:are och kopiatörer)
Snälla Per :roll: Jag har maliet från dig kvar där du säger att på uppdrag av SSC, Lars Bäcklund tar bort Bilderna på 50-seriens filter, Jag klagade och ansåg det vara cencur och du svarade med ett nytt mail där du bad om ursäkt för att du gjort det och där du bad mig att ändå inte lägga tillbaka dem, Jag har även kvar det mail jag i samband med detta fick av Lars Bäcklund i samma ärende...
Samma gäller för de mail du skickade mig i ärendet om raderandet av "omkantningstråden"

Per Gulbrandsen wrote: Sedan sätter du i nästa inlägg korrekt ord på ditt och Stefans agerande:
Nog sysslar ni med stenkastning allt - och det gör förbannat ont. Men ditt påstående att SSC skulle ha något "case" är egendomligt, SSC har hittills inte ö.h.t. yttrat sig i Larsentvisten. Mitt case däremot är Larsens fula annons och den är ett case, vare sig ni vill eller inte. Jag kommer inte att tystna förrän den är förpassad till historiens sophög. Och det löftet verkar äntligen ha gått fram.
Snälla Per :roll: Jag sitter med brevet som SSC 2007-10-12 skickade till Larsen HiFi i handen, brevet undertecknat Lars Bäcklund och Ingemar Ohlsson, brevet som Anders refererar till, brevet där SSC "yttrar" sig i Larsentvisten och där SSC hotar /säger att "SSC kommer att inleda en rättslig process samt anmäla fallet till åklagarmyndighet för utredning om brott, med yrkande om destruktion av plagiaten."

Alltså! Det mesta du skriver i ditt föregående inägg är "ren och förbannad lögn". Om du inte kommer till sans och tar bort dessa lögner finner jag ingen annan råd än att publicera dessa mail och en scannad kopia av brevet i denna tråd.
Det verkar inte gå att föra en diskussion med någon som ljuger och/eller har ett extremt selektivt minne utan att slå hål på lögnerna genom att publicera bevis.

Mvh

Stefan Björklund

Locked