Bygga kolbox

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
stacro-lkp
(20+ posts)
(20+ posts)

Bygga kolbox

Post by stacro-lkp »

För nå't år sedan publicerades en del inägg om nybyggen av OA2212 och av "ur-kolboxen".
Den senare är, tycker jag, en av de vackraste högtalare som någonsin byggts. Den ingick i "lund Ortho-Acoustic System", som ju står riktigt väl beskrivet i den gamla Stensson/Brandquist: HiFi-handboken.
Naturligtvis var den runda formen i högsta grad "hemmabyggar-ovänlig". Men skulle man inte kunna tänka sig en 7- eller 9-kantig pyramid ist.f. en cirkulär kon?
"Gamla contra nya element", osv.:
Naturligtvis skulle man satsa på nya moderna högtalarelement och på slutsteg med MOS-transistorer. Ursprungskonceptet med negativ utimpedans hos slutstegen är absolut rätt väg att gå. Det må vara att man "nöjer sig med" att med negativ utimpedans simulewra starkare högtalarmagneter, eller realiserar ACE-Bass (i basdelen).
Det elektroniska delningsfiltret skall man placera i en låda _vid förförstärkaren_. Balanserade utgångar. liksom balanserade ingångar i högtalarens slutsteg. Vitsen med detta är att man kan använda vanliga skärmade LAN-kablar (man skall välja sådana med flertrådiga ledare). Basen och diskanten går i skilda par. Med fiffig koppling i _två_ RJ45-uttag på varje högtalare kan man "daisy-chaina" högtalarna, sladden från förförstärkaren/delningsfiltret till valfritt vänster eller höger högtalare först, "daisy-chain" vidare till "den andra" högtalaren.
/Staffan Cronström
Roland Storm
Valued Contributor

Re: Bygga kolbox

Post by Roland Storm »

Intressant projekt som jag stöder! Laddade ner några bilder på Kolboxen så alla kan se hur snygg den är!

http://carlssonplanet.com/forum/album_cat.php?cat_id=38

Roland
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
Gravesen
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Gravesen »

Hej Staffan

Jeg læste dit indlæg hvor du skriver at der for nogle år siden var en del indlæg om at nybygge OA2212. Jeg er meget interessert i at bygge et sæt, men mangler mål eller måske tegninger, samt komponentværdier på filtrene. Kan du sige mig hvor jeg kan finde disse oplysninger?

Venlig hilsen
Per Gravesen
stacro-lkp
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by stacro-lkp »

Hej!

När jag skrev inlägget tänkte jag på den ursprungliga föregångaren till alla "OAxx". På danska kallas den "kulspanden" vill jag minnas. Den hade en rund form, som alltså är "riktigt hembyggar-ovänlig". Under temat "bygga kolbox" finns några inlägg (det är alltså de som är några år gamla) om den runda formen, bl.a. en del idéer om att gjuta i glasfiber, bygga upp med glasfiberduk och flytande polyester. Spacklandet och slipandet skulle bli "ohyggligt arbetsamma".
Min idé är/var att man inte skall bry sig så mycket om de exakta ursprungsmåtten utan ta fram en ny konstruktion som bygger på en 7- eller 9-sitsig pyramid ist.f., som "kulspanden", på en cirkulär kon. Konen är, pyramiden skulle vara, snett avskuren.
Delningsfiltren skulle man "räkna om" från grunden. Passivt mellan mellanregister och diskant. Lågpassfiltrtet 1: a graden (6 dB/okt) eller 2:a gradens Linkwitz-Riley eller Bessel (inte Butterworth), högpassfiltret 4:e eller 2:a gradens Linkwitz-Riley eller en 3:e-gradare där man utgår från t.ex. 5:e gradens Butterworth men tar bort de båda polerna (rättare sagt överföringsfunktionens ...) närmast i-omega-axeln.
Linkwitz-Riley-polerna har samma lägen som Butterworth-polerna men de är dubbla överallt. Ett 4:e gradens L-R, t.ex. har 2 par dubbelpoler i -1/sqrt(2) +- i/sqrt(2), alltså samma lägen som 2:a gradens Butterworths båda enkelpoler. Det finns bara jämn-gradiga Linkwitz-Riley-filter.
En annan tänkbar 3-egradare vore att man kombinerar RC-länkens och 2:a gradens Butterworths poler, dvs. 3 poler i -1, -1/sqrt(2) - i/sqrt(2), -1/sqrt(2) + i/sqrt(2).
Jag tror att man på diskant-sidan också skulle tillåta sig "elda bort" lite effekt i ett motstånd parallellt över diskanthögtalarna. Konstant-resistans-dämpsats i steg om 1.5dB till diskanerna.
"Naturligtvis" separata slutsteg för bas och mellanregister/diskant. Delningen mellan bas och mellanregister/diskant skulle alltså bli aktiv. Det aktiva delningsfiltret placeras _vid förförstärkaren_. Balanserade ingångar på slutstegen, balanserade utgångar på delningsfiltret. Fjärrstyrning avnät till/från på slutstegen med DC-offset. Vanlig LAN-abel (skärmad flertrådig) kan användas som signalkabel. Detta har jag skrivit om under "Bygga kolbox" ,"delningsfilter -tråd Carlsson högtalare" och "biamp 2212".

Staffan Cronström
Post Reply