Hej tänkte sprida lite av förhoppningens ljus i mörkret.
Det har på sistone varit en hel diskutioner om att byta en 9710 till något modernare. Genomgående så handlar det om att på mer bas ut ur an OA-5 II konstruktion. Jag vill därför föreslå något.
Först konstaterar vi att högtalaren inte har en rak frekvensgång till 50 Hz utan är överdämpad och har en kurva som fritt på golv, utan stöd av väggar, sannolikt faller med ca 6 dB från omkring 150 Hz ned till 50 Hz. Där under faller den med ca 24 dB/oktav vidare nedåt i frekvens. Vitsen med detta är att när högtalaren är placerad vid en vägg så... blir frekvenskurvan tämligen rak ned till ca 50 Hz. Detta innebär med en annan beskrivning att Qts är < 0.4 sannolikt omkring 0.3
Om vi antar att lådan till en OA-5 II är avstämd till ca 50 Hz eller Fs hos en 9710 och att denna avstämning är gjort med hjälp av två hål i botten.
Vi kan då genom att täppa till det ena hålet erhålla en avstämning som ligger ca en halv oktav längre ned dvs omkring ca 38 Hz eller så. Genom att i signalkedjan införa ett högpass filter av andra ordningen med ett Q-värde av ca 1.9-2 med en -3dB frekvens som är lika med 38 Hz så kommer vi at ha transformerat en trött OA-5 II med en sorts B4 konfiguration till en B6 (6:e ordningens högpass filter) med en -3 dB gränsfrekvens vid ca 38 Hz, dvs en halv oktav längre ned än tidigare.
Praktiskt, plugga igen ena basreflex hålet i botten med en gummikork, a la lab modell, bygg ett HP-filter, instruktioner finns på nätet, och stoppa in filtret i förstärkeri kedjan på lämpligt ställe.
Metoden har provats av mig själv i flera konstruktioner, Alfatons Alfa 4 ( två 6,5" element med en -3dB gräns vid ca 30 Hz samt av ElectroVoice. Fördelar, rumble från skivspelarna skakade aldrig sönder elementen samt mer krut ur konstruktionen.
Då allt jag äger fortfarande är lagrat och statt under flytt så emotses gärna reaktioner och erfarenheter från alla andra.
Mer krut ur en AD 9710...
-
ossint
- (125+ posts)

Mer krut ur en AD 9710...
Med vänliga hälsningar,
Peter
Peter
Re: Mer krut ur en AD 9710...
Aha, fick för mig att det var Analog Devices (AD) som kommit ut med en ny, ännu bättre OP-amp. :(
Nå, jag hade för många år sedan en uppsättning Cervin Vega (kassaskåpen) discodunkare, medföljde gjorde ett filter att sättas mellan Pre- och Mainamp, av samma skäl som nämnts ovan. Funkade utmärkt och gav helt klart mer pulver ut i rummet, samtidigt som man kunde röra sig i rummet, utan att konerna blåste ur burkarna.
Kör enbart CD nu för tiden med ett par OA-2212 och söker då följaktligen frivilligt efter information ner i subtonerna.
Nå, jag hade för många år sedan en uppsättning Cervin Vega (kassaskåpen) discodunkare, medföljde gjorde ett filter att sättas mellan Pre- och Mainamp, av samma skäl som nämnts ovan. Funkade utmärkt och gav helt klart mer pulver ut i rummet, samtidigt som man kunde röra sig i rummet, utan att konerna blåste ur burkarna.
Kör enbart CD nu för tiden med ett par OA-2212 och söker då följaktligen frivilligt efter information ner i subtonerna.
Den som vet mest, tror minst.