Tweaka en tolva

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Tweaka en tolva

Post by phon »

Jag har roat mig med att pilla på godag's OA-12'or under semestern. Lite uppgradering, nya diskanter och nya filterkomponenter, det vanliga alltså. Väldigt trevliga små högtalare tycker jag. Lagom stora att ha i knät när man skruvar på dom.

Men, nånstans där mitt i skruvandet kom tanken om det inte går att göra lite till. Är inte ljudet kanske lite väl markerat runt röstfrekvenserna? Och högsta diskanten, nog rullar den av lite för snabbt? Desutom kan man alltid fundera på inre basportar, nya terminaler och annat smått och gott. Fick lite turbouppgradering i tankarna. 8)

Jag började nerifrån, med terminalerna i det här fallet. Nya infällda terminaler införskaffades, gulpläterade och fina. Jag tog dom som var ett nummer större, fingrarna är inte baby-små längre. Håltagningen i bottenplattorna gick bra, men kör man för fort med maskin i plasten så smälter den och geggar ihop ordentligt. Lugnt och fint får det vara. Terminalerna fick en dämplimmad skiva på insidan, jag gillar inte (o-) ljudet när man knackar på dom. Fästet för den gamla anslutningen togs bort. Se upp med gjutmästarbostäder där, täta eventuellt.
Image

Den gamla internkabeln som hänger i basröret ratades och en ny flätades av sex entrådiga separat isolerade kardeler på 0.5mm. Med de nya terminalerna behövde inget längre hänga i basröret och störa luftströmmen. Den nya flätade kabeln drogs rakt upp under baselementet och veks sedan ut mot filtersidan.
Image

Basröret ja. På det sitter nu en basport även på insidan. Porten är en färdigköpt av plast, men något modifierad från original. Basröret har även kapats något för att kompensera för portens inverkan, och sedan lite till för att höja basen något som anpassning till övriga modifieringar, kommer till dessa senare i texten. Totalt är avstämningen höjd cirka 2Hz.
Image

Baselementen är nya B65 med gummikanter, inget särskilt har gjorts med dem. Basfiltret är däremot ändrat lite. Spolen har grövre tråd och induktansen är något justerad. Spolen, tillsammans med en ny 10uF kondensator av hög kvalitet, är monterade direkt på baselementets magnet. Detta delvis för att det blir trångt i filterutrymmet med alla andra komponenter, spolen är också rätt stor.
Image

Filtret är på diskantsidan försett med ny spole och kondensator enligt CP's beskrivning. Det nya filtret tar ner puckeln vid runt 5kHz och ger en jämnare diskant. Filterkortet används inte längre utan komponenterna är "hardwired" direkt på baffelns undersida. Där sitter också en del nytillkommna komponenter som används vid finliret i uppgraderingen.
Image

Kommen så här långt med OA-12'an återstår endast handpåläggningen. Det är finliret som är kvar, men det är inga större justeringar det handlar om, delar av dB som är justerade här och där. Det jag har tittat lite mer på är basresponsen mellan 40 och 100Hz, basrörsresonansen vid knappa 600Hz, markeringen vid 500 - 1000Hz, diskantfallet uppåt på CT62 samt sist den lilla diskantresonansen vid runt 16kHz.

Kort beskrivet har jag gjort följande.

Basresponsen är ändrad så att det är nån halv dB högre nivå längst ned.
Basrörsresonansen är något bortdämpad, den är ca sex dB lägre än ursprungligen.
Nivån vid 500 - 1000Hz är sänkt något med hjälp av en mild baffelkorrektion.
Diskantfallet är uträtat med runt en dB vid 10kHz och uppåt.
Diskantresonansen vid 16kHz är dämpad. Svår att både mäta och höra, men det är ändå irriterande att den finns där.
Image

Slutligen är förhållandet mellan direktljud och reflekterat ljud ändrat från 50/50 till 66/33 procent. Detta har jag åstadkommit genom att montera en extra diskant riktad framåt. I själva verket är detta en förutsättning för det andra finliret jag gjort, men jag ville spara bilden till slutet av inlägget. Högtalaren är nu inte längre en OA-12 utan en OA-13. :shock:
Image

Tja, det var väl allt. Nu måste dom spelas in ordentligt, dom är bara körda några timmar än. Den lilla OA-13 är redan enligt min biasade mening imponerande bra. Den spelar rent och fint, men också med ordentligt bett när så påkallas av musiken. Ett nöje att lyssna på, och ett nöje att arbeta med. Nu väntar transport till lyssningsrummet. En turbotrimmad OA13 måste självklart fraktas med en viss stil och elegans, här duger bara det bästa. :D
Image
Last edited by phon on Sat 19 Feb 2011, 16:34, edited 1 time in total.
För många Carlsson är inte nog.
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)

Post by s.b »

Coolt :D
visst va det bökigt att kapa basröret
jag klippte med en hovtång när jag
kapade på mina 12:or (som inte är mina längre :cry: )

/s.b 8)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

s.b wrote:... mina 12:or (som inte är mina längre :cry: )

Han som har dom nu är jättenöjd! :D

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Hifi
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by Hifi »

Intressant, gjorde du några före / efter mätningar på högtalaren?
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)

Post by s.b »

12björn wrote:
Han som har dom nu är jättenöjd! :D

Björn
Hoppas att han är snäll mot dom
:wink:

/s.b
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

s.b. Jag tog ur basröret, det satt inte särskilt hårt, limmet var torrt och sprucket. Det var också nödvändigt för att få dit dämpningen av pipresonansen.

hifi, ja, en del mätningar blev det, men det hade jag inget för .... :(

Första arbetsdan tappade jag hårddisken i golvet ..... :shock: Allt finns nog kvar, frågan är bara hur jag skall få ut det. Läsgafflarna hänger som blöta makaroner runt skivorna ..... repigt och dant. Kanske går något att läsa ut om man flyttar skivpacken, alternativt monterar nya läsgafflar.

Pilligt jobb, och damm skall man bara inte nämna i sammanhanget. Jag har dock en ny HD i reserv för operationen.
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Re: Tweaka en tolva

Post by nagref »

phon wrote:En turbotrimmad OA13 måste självklart fraktas med en viss stil och elegans, här duger bara det bästa. :D
Image
Nice! Var är bättre transportmedel än bilen med det näst längsta namnet i Världshistorien (?).

Snäppet bättre var versionen med ABS-bromsar om jag inte minns fel...
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by lemmts »

Högtalarrenovering är roligt!

Hur dämpar man basröret?

Lasse
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Re: Tweaka en tolva

Post by phon »

nagref wrote: Snäppet bättre var versionen med ABS-bromsar om jag inte minns fel...

ABS-bromsar ???? Fraktas med stil och elegans gällde förstås SONAB-lådan 8) 8) 8)

ps/
Jo bilen har ABS-bromsar också! Dessutom riktig styrning, riktig fjädring, riktig hjulupphängning och stålram. Kort sagt en riktig bil. :D
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

lemmts wrote:Högtalarrenovering är roligt!

Hur dämpar man basröret?

Lasse
Roligt är det ja! Basrörets pipresonans har jag dämpat med en "Svante-slits", eller i det här fallet mer exakt ett dämpat hål mitt på röret. Se även LÄNK HÄR
Post Reply