Då jag nu efter ett par renoveringar har några 6,5"-element över.
Skulle jag, istället för att låte dem ligga på hyllan och samla damm, vilja göra något med dem.
Finns det någon vänlig person som har, och vill dela med sig, Thile small -parametrarna på dessa?
/Johan
Thiele small-parametrar på gamla element
OA-116.1 -> .3
OA-14.3
OA-12.0 -> .0.1
OA-14.3
OA-12.0 -> .0.1
Vilka element ?
Många som undrar över T/S på 165 på olika ställen har jag sett. Kollar man på hfk ser man för 8-ohmaren det här:
Typ: Bas/mellanregister
Membrstorl (tum): 6.5
Membrantyp: Papper
Impedans (ohm): 8
Frekv omf (Hz): 46-4000
Effekt (W): 150
Känslighet (dB/SPL) : 89.2
Resonansfrek (Hz): 46,2
Vas: 22,4
Qts: 0,35
Rek. deln.frekvens (Hz): --
Yttermått: d 165.5
Mont. hål (mm): d 143.5
Vikt (Kg): 1.4
Best. nr.: 1390
Sen kan man räkna och mäta lite, tumstocken på membranet ger väl en 13cm, motståndet i talspolen kan man mäta och får dryga 6 ohm, matar man in allt nånstans så får man också svar på moving mass och cms.
Blir lite låg mms ser jag, lägger man ett membran på vågen så är det nog runt 2 gram till, glöm sen inte luften på ena eller båda sidorna beroende på.
Sedan får man nog mäta lite till, Le blir 1,2 med lite variation för offset på konläge för de olika modellerna. Senare serier är bättre där, kanske också har mer kortslutningar på bättre ställen. BL kan ju vara knepigt att mäta, lasta ner och trycka upp igen med likspänning, då hamnar man nog runt 6 ungefär.
Matar man in det också så får man resten utom power limit och nominell Z, det förra är 150w och det senare 8 ohm då, men det betyder ju inte så mycket.
Nu är alla parametrar kända, ja av den här sorten alltså.
Lavindist, uppbrytningar, kantreflexer med gummi alt skum, andraton, andra underliga beteenden, dom får man försöka lura ut själv.
Kan kanske vara kul att veta talspolens längd, inte så lätt att få fram utan att slakta elementet man just tänkte använda.
Den är, och har alltid varit 17 mm säger dom som vet. På mitt skjutmått är den 18mm (16 ohm serie 2). Hur tjockt övre polstycket är ser man ju direkt och då vet man Xmax också.
Då inser man rätt snabbt hur mycket bas man kan få i t.ex. en OA116 eller en OA12.
Polstycke med bubbla är rätt bra på ett baselement, på övriga gör den ingen större nytta, ingen skada heller förstås.
Det var väl det hela tror jag?
Typ: Bas/mellanregister
Membrstorl (tum): 6.5
Membrantyp: Papper
Impedans (ohm): 8
Frekv omf (Hz): 46-4000
Effekt (W): 150
Känslighet (dB/SPL) : 89.2
Resonansfrek (Hz): 46,2
Vas: 22,4
Qts: 0,35
Rek. deln.frekvens (Hz): --
Yttermått: d 165.5
Mont. hål (mm): d 143.5
Vikt (Kg): 1.4
Best. nr.: 1390
Sen kan man räkna och mäta lite, tumstocken på membranet ger väl en 13cm, motståndet i talspolen kan man mäta och får dryga 6 ohm, matar man in allt nånstans så får man också svar på moving mass och cms.
Blir lite låg mms ser jag, lägger man ett membran på vågen så är det nog runt 2 gram till, glöm sen inte luften på ena eller båda sidorna beroende på.
Sedan får man nog mäta lite till, Le blir 1,2 med lite variation för offset på konläge för de olika modellerna. Senare serier är bättre där, kanske också har mer kortslutningar på bättre ställen. BL kan ju vara knepigt att mäta, lasta ner och trycka upp igen med likspänning, då hamnar man nog runt 6 ungefär.
Matar man in det också så får man resten utom power limit och nominell Z, det förra är 150w och det senare 8 ohm då, men det betyder ju inte så mycket.
Nu är alla parametrar kända, ja av den här sorten alltså.
Lavindist, uppbrytningar, kantreflexer med gummi alt skum, andraton, andra underliga beteenden, dom får man försöka lura ut själv.
Kan kanske vara kul att veta talspolens längd, inte så lätt att få fram utan att slakta elementet man just tänkte använda.
Den är, och har alltid varit 17 mm säger dom som vet. På mitt skjutmått är den 18mm (16 ohm serie 2). Hur tjockt övre polstycket är ser man ju direkt och då vet man Xmax också.
Då inser man rätt snabbt hur mycket bas man kan få i t.ex. en OA116 eller en OA12.
Polstycke med bubbla är rätt bra på ett baselement, på övriga gör den ingen större nytta, ingen skada heller förstås.
Det var väl det hela tror jag?
För många Carlsson är inte nog.
Ja, om det var de gamla SC165 8 ohms så........
Jag har mätt upp parametrarna på 6 element och fåt fram följande genomsnittliga paramterar:
SD 130 cm2
VAS 28.4 L
Qms 2,21
Qes 0,46
Qts 0,38
Re 6,2
Le 1,0 mH
Mms 16,02 gr
Rms 1,65 Ns/m
Fs 36,1 Hz
BL 7 N/A
Eftersom jag har haft isär 2 element i molekyler så mätte jag upp talspolens längd till 17 mm och luftgapets höjd till 6 mm.
Jag har mätt upp parametrarna på 6 element och fåt fram följande genomsnittliga paramterar:
SD 130 cm2
VAS 28.4 L
Qms 2,21
Qes 0,46
Qts 0,38
Re 6,2
Le 1,0 mH
Mms 16,02 gr
Rms 1,65 Ns/m
Fs 36,1 Hz
BL 7 N/A
Eftersom jag har haft isär 2 element i molekyler så mätte jag upp talspolens längd till 17 mm och luftgapets höjd till 6 mm.
Oj!
Ber om ursäkt att jag inte var tydligare i första inlägget!
De element jag var ute efter parametrarna på var 5,3 och 16 Ohms varianterna från OA-116.
Jag var inne idag på hfk och frågade om de hade dessa data.
Svaret blev -"Nej, fråga på Carlssonplanet".
Jag har nog lite övertro på deras kunnande och kapacitet
Kanske är jag också lite snar att acceptera det först svaret jag får när jag ställer en fråga.
Nåväl, de svar jag fått hittils har fått mig att inse att jag måste läsa på om högtalarelementsuppbyggnad
och hur man använder dessa data mer exakt.
Tidigare konstruktioner har varit mindre seriösa billjudsbasreflexlådor....
Så jag ber om ursäkt för min okunnighet!
Tackar!
Ber om ursäkt att jag inte var tydligare i första inlägget!
De element jag var ute efter parametrarna på var 5,3 och 16 Ohms varianterna från OA-116.
Jag var inne idag på hfk och frågade om de hade dessa data.
Svaret blev -"Nej, fråga på Carlssonplanet".
Jag har nog lite övertro på deras kunnande och kapacitet
Kanske är jag också lite snar att acceptera det först svaret jag får när jag ställer en fråga.
Nåväl, de svar jag fått hittils har fått mig att inse att jag måste läsa på om högtalarelementsuppbyggnad
Tidigare konstruktioner har varit mindre seriösa billjudsbasreflexlådor....
Så jag ber om ursäkt för min okunnighet!
Tackar!
OA-116.1 -> .3
OA-14.3
OA-12.0 -> .0.1
OA-14.3
OA-12.0 -> .0.1
Intressant! Det var ju rätt stora skillnader, speciellt gummikanten och motorn. Är det B65oa eller serie 4 element? Det element jag har isär just nu är ett serie 2 med 17mm (18?) spole och 8mm gap. Trots att det är serie 2 har det en kortslutningsring, det borde det inte ha enligt dom som vet.
Jag har inte heller sett nåt annat än runt 47Hz i fs, även på serie 4. Tror inte det sjunker 10 Hz på en inspelning heller, speciellt inte med gummikant. Får inte exakt ihop det mekaniska i dina data, får lite lägre qms och något högre qes men det är nära. Hur linjär är Le map konens läge?
Jag har inte heller sett nåt annat än runt 47Hz i fs, även på serie 4. Tror inte det sjunker 10 Hz på en inspelning heller, speciellt inte med gummikant. Får inte exakt ihop det mekaniska i dina data, får lite lägre qms och något högre qes men det är nära. Hur linjär är Le map konens läge?
Last edited by phon on Wed 19 Oct 2005, 22:20, edited 1 time in total.
För många Carlsson är inte nog.