R4000-3 bränt steg

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
GladAmatör
(1+ posts)
(1+ posts)

R4000-3 bränt steg

Post by GladAmatör »

Hej!
Jag har plockat fram en gammal trotjänare ur gömmorna efter att blivit bestulen på en förstärkare.Min gamla Sonab R4000-3.Har helt klart ett slutsteg bränt(det vänstra).Ett motstånd har smält och sotat ner delar av kortet.Innan jag såg detta testade jag det och det nätbrummade i v-kanal på hörlursuttaget.Nu har jag klippt alla kablar och lyft ut detta steg för reparation och därmed isolerat kablarna som var anslutna till detta.2 frågor:Törs jag använda bara det ena steget nu och testa?
Jag har sett att man kan rengöra potarna med startgas här i forumet.Skall man löda loss dem och öppna dem då eller...?
GladAmatör
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by GladAmatör »

Korrigering!Det är det högra steget som brunnit.Detta om man har knapparna mot sig och "topplocket" öppnat.Det var också i höger öra det brummade.
GladAmatör
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by GladAmatör »

Tillägg!
Av otålighet var jag tvungen att testa om det fungerade och det visade sig att brumljudet försvann på V sida efter att jag kopplat bort det högra kretskortet.

När jag provade med högtalarkontakter så har jag nu 2 st högerkanaler, en i varje system.På av knapparna på "speaker-system" verkar glappa också på ett skumt sätt.Det låter bra men ljuder blir högre när jag petar på dem...???
Nu måste jag fixa det brända kortet för jag har absolut ingen nytta av 2 högerkanaler.
Är det någon som vet hur man mäter på effekttransistorerna?Det kanske kan vara bra att kolla dem.
Jag har multimeter med pnp och npnuttag.
Post Reply