Byte av basspolar OA14
-
Presidenten
- (50+ posts)

Byte av basspolar OA14
Jag går i funderingar över att byta basspolar på mina OA14. De befintliga spolarna har tråddimension på ca 0,8 mm, och har jag inhämtat på Carlssonplanet, en induktans på 1,8 mH. I renoveringstipsen talas om att behålla tråddimesion och ohmtal vid eventuellt byte. Mina frågor blir: vilket ohm-tal ska en ny spole ha? Är det korrekt med 1,8 mH i induktans?
-
Presidenten
- (50+ posts)

Tack för svar. Ännu en undran. I mina OA14 sitter basspolar som suttit där alltid. De fungerar. Nu undrar jag om det är lönt att ersätta de befintliga, bevisligen fungerande med nya spolar? Nya kondensatorer tänker jag sätta in. Via kontakter med planeten har jag snappat upp att "man aldrig hör skillnad" med spolbyten. Om man skulle köpa dyra större spolar med samma mH, men annat ohm-tal vad vinner man då?
MVh Presidenten
MVh Presidenten
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Håller nog med Martin. Byter man till spolar med annan resistans så bör man ha en anledning till det, att man vill förändra högtalarens egenskaper. Det är hyfsat genomtänkt som det är, men vill man ändra så får man nog ta med hela högtalaren i bilden, kanske rummet också. Visst går det att finlira och anpassa även en OAxxx om man vill, men det kräver lite funderande.
För många Carlsson är inte nog.
Håller inte med att man inte hör ngn skillnad om man byter spolar till
annan dimension.Det gör man.Hur mycket annorlunda är ngt man själv
får avgöra.
Vill man inte byta kan man prova att gjuta in spolarna tex. i epoxi.
Då hör man verkligen en förbättring.
mvh/jörgen
annan dimension.Det gör man.Hur mycket annorlunda är ngt man själv
får avgöra.
Vill man inte byta kan man prova att gjuta in spolarna tex. i epoxi.
Då hör man verkligen en förbättring.
mvh/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Å vad är det som händer när man gjuter in dem i epoxy?
Är det en ren fysisk förändring eller kanske mer en psykisk?
Ärligt talat, jag är nyfiken!
Om man skulle vilja göra det, är det då bara att lägga en ring som ram runt och sedan hälla på tvåkomponentslim?
Gurtten
Är det en ren fysisk förändring eller kanske mer en psykisk?
Ärligt talat, jag är nyfiken!
Om man skulle vilja göra det, är det då bara att lägga en ring som ram runt och sedan hälla på tvåkomponentslim?
Gurtten
Svarta OA14
... på jakt efter OA116
Hör av Er om Ni får nys
om nån som säljer!
... på jakt efter OA116
Hör av Er om Ni får nys
om nån som säljer!
Jag gjöt in en nätrafo i härdlack, men det var för att den brummade och förde oväsen. Jag la trafon i en burk med lock, hällde över lack så det täckte och pumpade sedan ur luften (delvis) ur burken. Då bubblade luften ur trafon och när vi återställde lufttrycket så tryckte moder natur in lacken i trafon.
För många Carlsson är inte nog.
-
Presidenten
- (50+ posts)