OA 116 eller?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Jan R
(10+ posts)
(10+ posts)

OA 116 eller?

Post by Jan R »

Hej
Har drabbats av Carlsson febern efter att införskaffat ett par enkla OA 4T2 (faktiskt!). De är de enda jag Carlsson jag lyssnat på hittills, men gör väl ifrån sig på viktiga områden. Nu vill jag ha mer och bättre och har tänkt mig ett par OA 116 med renoverade element eftersom 0A 2212 är något dyra och svåra att få tag på och helrenoverade 116 vill väl ingen skiljas från. Eller borde man rikta in sig på helrenoverade 0A 12 eller 0A 14 istället. Erfarenheter mottas med tacksamhet.
Jan R
Helsingfors

"Lordi for president"
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by maGot »

Tycker oa12 är kanon högtalare. Har inte lyssnat på dom stora 116. Dom ser ju roliga ut osv. Men det kostar mycket pengar att renovera. Då är det nästan bättre att renovera ett par oa51 eller 52. Dom är enklare att renovera + att dom låter underbart bra.
OA51.3
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Renovera i stället OA51 eller OA52, -eller kanske OA50 som det sades...

Eller köp ett par beg. OA58 alt nya OA58 (med namnet OA60).

70-talshögtalarna är skojiga men ur ett sammantaget ekonomiskt/välljuds-perspektiv är ovanstående förslag mycket bättre!

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Nilsen
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: OA 116 eller?

Post by Nilsen »

Jan R wrote:Hej
Har drabbats av Carlsson febern efter att införskaffat ett par enkla OA 4T2 (faktiskt!). De är de enda jag Carlsson jag lyssnat på hittills, men gör väl ifrån sig på viktiga områden. Nu vill jag ha mer och bättre och har tänkt mig ett par OA 116 med renoverade element eftersom 0A 2212 är något dyra och svåra att få tag på och helrenoverade 116 vill väl ingen skiljas från. Eller borde man rikta in sig på helrenoverade 0A 12 eller 0A 14 istället. Erfarenheter mottas med tacksamhet.
Jan R
Helsingfors

"Lordi for president"
Hallå

Om det nu är så att du vill ha Lordi som President så tycker jag inte att du skall satsa på 116, dom är alltför "mjuka" i basen för att göra rock rättvisa.
Där spöar 12:orna det mesta, ruskigt snabba tack vare den lilla volymen i lådorna, mina favoriter alla kategorier!
Lyssnar själv helst på skitig rock, Backyard Babies, Foo Fighters, Primal Scream etc., har även ett par 50 men dom är helt nyrenoverade och basarna är endast spelade i 10 min så dom kan tyvärr inte matcha 12:orna än.
Mina 14 är de som mest liknar 116 i ljudbild och dom är underbara till pop, instrumental etc men som sagt så har jag iaf inte lyckats få dem att spela rock på ett "bra" sätt.
Satsa på 12:or men eftersom det är marigt att få tag på diskanter mm. så är väl någon ur 50 serien att föredra tyvärr [mycket färgad åsikt ;c) ]dvs om du skall satsa på att köpa objekt för att renovera själv.

Lycka till.
"...det är aldrig försent att ge upp...."
OA50.2½
OA14.1½
OA12.2
NAD C320BEE, Yamaha mm mm
lob
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lob »

Om du gillar hårdrock gäller väl endast ett par helrenoverade OA2212
drivna av ett Krell slutsteg på 2x300w så blåser du ut hela kåken
och skulle det stå några OA12 eller OA52.3 ivägen så åker dom med också , av bara farten. :P :P
Plinius M-16
Mcintosh MC275
B&O Beogram 8002
B&O Beogram 9000
Squezzebox
SlimDevices Transporter
Ino pip högtalare
Dynamic
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Dynamic »

Jag tycker helt klart Oa12 är den trevligaste 70-talaren. Dom spelar riktigt tight å fint i basen och är ju ganska billiga att renovera eftersom dom inte har en hel driva med element.
Jan R
(10+ posts)
(10+ posts)

Originalrenoverad OA 116 vv. helrenoverad OA12/14

Post by Jan R »

Hej och TACK för alla kommentarer jag fått! Ni förtjänar beröm och kan gärna få veta litet hur jag tänkt gå vidare, om det intresserar. Själv har jag med intresse följt med en massa trådar om likasinnade som snubblat på Carlssonhögtalarnas välljud. OA 116 med renoverade bas och mellanregister är mitt mål (diskanter och filter får man ta om/när tid och råd kommer), men jag förstår mycket väl argumentet med de mindre OA12 (och OA14) som renoveras med en mycket billigare peng, om det nu finns element att tillgå. Hur stor är sedan ljudförbättringen mellan originalrenoverade och helrenoverade OA116? Eller skillnaden mellan originarenoverade OA116 och helrenoverade OA12 eller OA14(lägger ut en ny tråd på den frågan). Begärt pris på originalrenoverade 116 ligger mellan 4000 och 5500 SEK. Inte helt billigt alltså, men säker roligt när den dagen kommer. Försöker hitta en bra begagnad integrerad förstärkare på 100-150 W (Sony ES eller dyl) att driva dem med. Krell ligger utanför budgeten just nu.
Jan R

Lyssna på Radio Pleppo podradio (googla på radio pleppo) det bästa i finlandssvensk humor just nu!!
Dynamic
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Dynamic »

Ett par helrenoverade oa12 låter helt klart mkt bättre än ett par oa116 med originaldiskanterna, det är faktiskt diskantbyten som ger största lyftet. Original Basarna/mellanregistren låter faktiskt helt ok om dom är friska och har bytta skumkanter.
Enligt min mening låter oa12 bättre även om bägge är helrenoverade :)
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Hur du spelar, var du spelar och vad du spelar tycker jag är relevant att tala om i detta läget. Jag slår ett slag för OA-116 som gräver bättre i basen och har lite mera djupbas.
OA-12 har, för sin storlek, mycket bra bas men kan inte matcha OA-116 fast den ställer lite större krav på förstärkaren.

Den avgörande skillnaden är hur de övre registren hanteras. Ljudbilden är lite mer precis i OA-12 och lite mer avslappnad hos OA-116.

Så mitt råd är försök få lyssna på båda innan du hugger eller köp båda och sälj det som blir över...

Med vänlig hälsnig

Martin
Jag vet inte, vet du?
lob
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lob »

Enligt min mening låter oa12 bättre även om bägge är helrenoverade
OA12 är en mycket bra högtalare i mindre rum.
Har du ett stort rum så är OA116 helt överlägsen OA12.
Dett kräver förstås att den drivs av en kompetent
elektronik typ NAD208 etc.

Lasse
Plinius M-16
Mcintosh MC275
B&O Beogram 8002
B&O Beogram 9000
Squezzebox
SlimDevices Transporter
Ino pip högtalare
Post Reply