Tjenare, jag lyckades idag införskaffa ett styck Sonab 67S med Shure M75-pickup för det facila priset av 100:-. Spelaren fungerar och låter helt ok, men det finns en hel del tendenser till bristningar i s-ljud. Remmen är ny, men spelaren är något slöstartad, kanske ska det vara så. Den är annars varvstabil.
Jag funderar lite på vad man kan göra med spelaren för att förbättre ljudet, nytt jordat nätkablage är planerat.
Jag läste som hastigast igenom nyhetsbrev 24 där främst 85S behandlas, men jag vet inte vilka punkter som även kan överföras på lillebror.
Tacksam för svar.
Sonab 67S - Uppgradera och renovera.
-
12björn
- Internationalization Team

Re: Sonab 67S - Uppgradera och renovera.
Hur står det till med nålslitaget?OliT wrote:Spelaren fungerar och låter helt ok, men det finns en hel del tendenser till bristningar i s-ljud.
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Har köpt en Sonab 67s och den saknar dinkontakt hur skall kablarna lödas . Eller finns det någon som har servicemanual på den
Tack på förhand Lennart
Tack på förhand Lennart
Har köpt en Sonab 67s och den saknar dinkontakt hur skall kablarna lödas . Eller finns det någon som har servicemanual på den
Tack på förhand Lennart
Tack på förhand Lennart
Har inte servicemanual, men generell kopplingstabell för 5-poliga DIN-kontakter finns här http://www.240glt.com/kontakt.htm#DIN5
Allmän regel för ledarnas färmärkning är att höger kanal alltid är röd (tvärtemot politiken), jord är svart (audio) och vänster kanal blå (eller någon annan färg enligt uteslutningsmetoden).
Allmän regel för ledarnas färmärkning är att höger kanal alltid är röd (tvärtemot politiken), jord är svart (audio) och vänster kanal blå (eller någon annan färg enligt uteslutningsmetoden).
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Generellt ett är ELFA bra att kika på angående hur vanliga kontakter kopplas.
Gröna sidorna i katalogen, finns även på www.
Med vänlig hälsning
Martin
Generellt ett är ELFA bra att kika på angående hur vanliga kontakter kopplas.
Gröna sidorna i katalogen, finns även på www.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?