Renoveringsprojekt Oa6 typ 1

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Jura
(10+ posts)
(10+ posts)

Renoveringsprojekt Oa6 typ 1

Post by Jura »

Jaha, då har man köpt ett par sina första Carlssonhögtalare - eller inte. Mina Oa 6 typ1 har iofs potential, men är helt ärligt ett par kopior byggda enligt Elgers modifikationer.
Hur som helst verkar det som jag har en hel del jobb framför mig.
Jag tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder på mitt projekt under den här tråden samt även ställa en hel del frågor.
Så sitter du inne på information som kan komma till nytta, eller är du bara nyfiken på hur det går för mig? - kika in igen senare!
/Jonas
Jura
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Jura »

Högtalarna är ihopkopplade och provlyssnade. Två reflektioner:
1. Jag har ett brum från delningsfiltret som jag måste få bort. Ska kolla jordning och oxid för att se om jag kan få ordning på det.
2. Diskanten är alldeles för vass och ligger på gränsen till att klippa. Rattade lite på filtret men blev inte helt klok på rattarna. Ska kika på kollpingsschemat och se om det går att ställa in bättre.
Har ingen kamera i helgen, men bifogar en bild från tidigare ägare.
/Jonas
Attachments
Oa6 typ 1 Elger
Oa6 typ 1 Elger
templar
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by templar »

Grattis!!!!!
Snyggare carlsson finns inte,,,,BASTA!!!
Hoppas att du får fram det fina ljud som det skrivs om här på planeten.

mvh Simon
oa-5.2(ren 9710,nytt kablage,terminaler)
oa-14(ren enl cp)
Jura
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Jura »

Tack Simon!
Gick igenom hela delningsfiltret med oxidspray i eftermiddags. Drog åt ett par sladdar som satt i sockerbit, men lite som jag anade så försvann inte brummet. Det låter som ett klassist 50hz-brumm och försvinner till nåstan godtagbar nivå om jag "jordar" höljet genom att ta i det. Jag har ingen erfarenhet av elektronik, så ni får ursätka om jag låter dum.
Lådan är inte skyddsjordad. Hade det hjälpt? Någon som har något annat förslag på åtgärd?
Tacksam för hjälp!
/Jonas
Jura
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Jura »

Nu har jag rattat vidare på delningsfiltret (man kan få brummet att övergå till ett brus med ena ratten), och upptäckt ett läge där oljudet nästan helt försvinner. La på en gammal Pink Floyd platta och blev nästan rädd när effekterna blev levande i vardagsrummet. Jag tror att jag har fått min första riktiga carlssonupplevelse! :idea:
Någon annan som har ett liknande delningsfilter (lådan med sex rattar och en grön lampa på bilden) och vet vad rattarna gör förresten?
Rattarna verkar seriekoppla motstånd och kondensatorer. Har förstått att tre är till höger kanal och tre till vänster, men sen har jag inte så mycket mer koll.
Vad tror/vet ni?
/Jonas
Jura
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Jura »

Nu har jag börjat pilla med elementen. Lödde av och mätte upp diskanterna, fina värden! :D Däremot blir det en del pill för att samtliga 8 mittpluppar är intryckta. Jag pillar loss och bucklar ut enligt tidigare inlägg.
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... php?t=2774
Tack mrgrosvenor och phon!
Därefter tänkte jag coata bredbandselementen med solution, dra nya internkablar och byta filterkondingarna.
Lägger upp lite nytagna bilder på högtalare, steg och det märkliga filtret.
/Jonas
Attachments
elger sida.jpg
elger kant.jpg
elger under.jpg
diskant.jpg
mittplupp.jpg
plupplös.jpg
2 steg.jpg
filter i.jpg
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Någon har sagt mig att brum i dessa slutsteg kan försvinna om man skifta slutrörens inbördes position.

Fick en förklaring på varför men har glömt det . Tror det hade att göra med (lik)spänningen över det ena röret är högre än det andra eller så.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Ragnwald »

Tycker att du ska ta ett snack med nämnda Elgar, för att få reda på vad han har ändrat på.
Har jag förstått rätt, om att modifieringen bestod av externläggning av slutstegen och ett av Elgar tillverkat filter ?
Har inte hört talas om detta tidigare.
Den som vet mest, tror minst.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag tycker det ser ut som slutstegen är Idestam-Almqvist steg, stämmer det eller är det en egen variant?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Grattis till ett par fina OA-6

Visst ser slutstegen ut som Idestam-Almqvist. När rörslutsteg brummar är det inte ovanligt att lytarna efter likriktaren torkat och fått sämre värden. Det är dom nere till vänster i bild.

Nya lytar finns bl. a. på Elfa, men dom har börjat kosta rätt mycket pengar.

Jag skulle nog tveka att coata hela bredbandaren, men kan däremot tänka mig att coata surrounden, det gör nytta både mekaniskt och ljudmässigt.

Kul att du lyckas renovera diskanter, ett riktigt pillgöra. Du kan också coata surrounden sparsamt på diskanterna, alltså bara helt försiktigt runt den veckade delen. Det minskar disten rätt rejält.

Du kan även fundera på att Y-montera diskanterna som man ibland gör på "nyare" Carlsson.
För många Carlsson är inte nog.
Post Reply