Jag har kommit över en par oanvända lådor till vad jag tror är Popboxen, den modell som liknar OA5 typ 2. Troligtvis en byggsats som aldrig blev färdigställd.... Alla grejer fanns med förutom själva elementen, och jag planerar nu att göra bygget. Element har jag sedan tidigare, dock funderar jag om det är lönt att sätta i CT62 eller om jag ska använda några MT20.....
I baffeln är förberett för 1 Philips 9710 samt 4 diskanter som ska placeras runt densamma i en ring. Funderar förstås på om det är bättre att sätta dem vid sidan av som på OA5 eller rent av i ett Y....
Till lådorna följder också 2 filter, och mitt egentliga dilemma är nu hur dessa ska kopplas?????
+ och - in är lödat fast på spolarna, samt några korta trådar som ska vidare till elementen. Mellan de "inre" trådarna på spolarna är ocskå ett motstånd monterat.
Jag bifogar en skiss hur det hela ser ut. Av skissen framgår också hur jag provkopplat det hela. Den kopplingen lät OK, men är det rätt?????
Hoppas någon kan hjälpa......
Ola
popboxen - hur kopplar jag till filtret?????
popboxen - hur kopplar jag till filtret?????
__________________________________________________________________________________________
V1 - teak
OA5 K - ek
OA6 TypII - teak
OD11 - 2 par svarta, 1 par teak, 1 par valnöt
OA14 - Teak
OA116 - 1 par svarta, 1 par teak
OA2212 - valnöt
V1 - teak
OA5 K - ek
OA6 TypII - teak
OA14 - Teak
OA2212 - valnöt
Re: popboxen - hur kopplar jag till filtret?????
Det verkar ju vara rätt kopplat men den grå komponenten är väl inte ett motstånd utan en kondensator istället. Bifogat hittar du filterritningen från originalartikeln.
Sven
Sven
Stort tack Sven
Jag är lite nybörjare på det där med filter så jag kan inte skillnaden mellan motstånd och kondensatorer.... Jag har renoverat ett antal högtalare vad gäller lådor, kantat om några element samt bytt ut trilskande diskanter.....
Jag tänkte nu ge mig på även filter, men är fortfarande i "lärprocessen". Egentligen begriper jag inte så mycket om teknik, men skam den som ger sig! Man är väl aldrig för gammal för att lära något nytt!!
Ola
Jag är lite nybörjare på det där med filter så jag kan inte skillnaden mellan motstånd och kondensatorer.... Jag har renoverat ett antal högtalare vad gäller lådor, kantat om några element samt bytt ut trilskande diskanter.....
Jag tänkte nu ge mig på även filter, men är fortfarande i "lärprocessen". Egentligen begriper jag inte så mycket om teknik, men skam den som ger sig! Man är väl aldrig för gammal för att lära något nytt!!
Ola
__________________________________________________________________________________________
V1 - teak
OA5 K - ek
OA6 TypII - teak
OA14 - Teak
OA2212 - valnöt
V1 - teak
OA5 K - ek
OA6 TypII - teak
OA14 - Teak
OA2212 - valnöt
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Du har väl sett att hela artikeln med byggbeskrivningen finns att ladda ned under sidan för "Popboxen" på CarlssonPlanets huvudsida?
Där beskrivs delningsfiltret som redan visats men även dämpningen av elementet.
Med vänlig hälsning
Martin
Du har väl sett att hela artikeln med byggbeskrivningen finns att ladda ned under sidan för "Popboxen" på CarlssonPlanets huvudsida?
Där beskrivs delningsfiltret som redan visats men även dämpningen av elementet.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?