Nybliven Carlssonägare

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
kalle2345
(1+ posts)
(1+ posts)

Nybliven Carlssonägare

Post by kalle2345 »

Hittade detta fina forum, vilket passar jättebra då jag för en tid sedan fick ett par Carlssonhögtalare av en äldre släkting
som slutat lyssna på musik. Fick även med Luxmanförstärkare m.m.
Har haft ett brinnande HiFi intresse sedan barnsben men numera har dataintresset tagit en del av tiden.
Jag minns tidigt -70 tal då farsan tog hem Sonab OD-11 och ett par Kammarton för utvärdering, valet föll faktiskt på Kammarton den gången.

Jag har tittat på Carlssonhögtalarna och kan inte se någon modellbeteckning men jag gissar på att det är OA 50.
Dom är i mycket gott skick förutom att en bas har spruckit i gummikanten.
Jag är sugen på att göra iordning dom men har inte riktigt bestämt mig för om det skall bli en grundlig renovering eller endast
fixa dom billigast möjligt så dom går att spela på. Jag har redan ett antal andra olika högtalare i huset som jag använder för olika ändamål
så renovera Carlsson gör jag för att det är kul och att det är svårt att låta bli.
Har tittat runt lite och har iallafall konstaterat att det är ganska dyra delar till dom. Visst låter dom bra men tycker ändå det finns en gräns för hur mycket
man kan kosta på dom. Man kan ju faktiskt få ganska bra och välljudande nya högtalare idag för rimliga pengar.

Jag har också hittat ett par kastade Sonab OD-11, äkta, i ljusbrunt ädelträ.
Basgummit på detta par var också defekt.
Funderar även på att renovera dessa.
Tänkte läsa och följa med här på forumet och lära mig av er som är duktiga på detta för att sedan ge mig på
renoveringen under hösten-vintern när man har lite mer tid.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Re: Nybliven Carlssonägare

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Grattis til dina fynd!

Jag brukar alltid rekommendera att gå varligt fram.

Börja med att fixa till dem så att de blir spelabara utan allt för stora renoveringar eller uppgraderingar.
Fundera sedan när du lyssnat på dem ett tag om du vill gå vidare med kosmetik och uppgrerinar.

Gör ett par i taget så du har något att lyssna på när du pillar på det andra paret.

Lycka till.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
kalle2345
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by kalle2345 »

Tack för ditt svar Martin.
Jag hade tänkt börja med Carlssonhögtalarna eftersom de är de bättre av dem.
Allting är ju helt förutom gummiupphängningarna på basarna.
Diskanter och filter är ju hela men de kanske har blivit sämre efter alla år,
men det kan man ju fixa senare.
Nya baselement kostar ju en slant så jag funderar på att ev. lägga på nytt gummi.
Hur mycket billigare kan det bli att lägga på nytt gummi istället för att byta element?
Mcfeast
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Mcfeast »

Jag köpte ett par gamla Carlsson OA50 för ett tag sedan. Skumkanterna var i upplösningstillstånd så jag beställde ett par nya från http://www.newfoam.com/kits.asp. Jag valde deras Standard Lite Kit, 6,5 tum - det kostade 35 dollar med frakt vilket innebar 211 kronor.
Den här forumtråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=17604,
hjälpte mig mycket när det var dags för renoveringen av baselementen.
Jag valde att utföra jobbet på det enkla, lite mer riskfyllda sättet, genom att inte lossa på dustcapen utan istället bara (noggrant) ta bort den gamla skumkanten och limma dit den nya. Det fungerade utmärkt och resultatet blev kanon!
Kopplade in högtalarna, efter en dags inspelning råkade min teknik-ointresserade hustru höra dem och hon blev helt lyrisk.
OA50:rna är mycket välljudande!
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

kalle2345 wrote: Nya baselement kostar ju en slant så jag funderar på att ev. lägga på nytt gummi.
Hur mycket billigare kan det bli att lägga på nytt gummi istället för att byta element?
Eftersom det inte finns nya baselement så är väl den frågan obesvarbar. ;)

Nej jag håller med Dellstig i att ta det försiktigt med renoveringen och byt bara skumkanterna mot nya till en början. Efter det kan du fundera på vidare förbättringar. OA50 ör ju faktiskt en rätt modern konstruktion fortfarande och om man uppgraderar den på bästa sätt i dag (tänker inte säga vilket jag anser vara bästa sättet 8-) ) så blir den verkligt konkurrenskraftig för det priset ljudmässigt.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Kanta du om ett par av elementen först så har du en startpunkt.
Basarna går ju att använda i båda högtalarna.

För elementomkantning finns ju några olika lösningar:
- Antingen så beställer du skumkanter på nätet och gör det själv. (Decware, Speaker bits eller vad man själv föredrar)
- Beställ kanter av Thokos? här på forumet om det går.
- Lämna in elementen på Technovox / LN Ljudservice / Hifikit eller annat ställe och få det gjort.
- Fråga Per G (Red.) om han kan göra det för dig.

Vad gäller nya element så har Tymphany uppdaterat leveranstiden till 15e Oktober till Hifi-Kit hoppas de håller denna levtid nu.
De har ju ändrat några gånger...

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply