Katalog över Stig C:s skivor?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Katalog över Stig C:s skivor?

Post by bach4ever »

Noterat att flera trådar startats om tips på inköp av musik. Har själv funderat en tid på om det inte skulle vara ett utmärkt sätt att utöka forumets spännvidd på. Tycker väl själv att det blivit lite väl mycket DIY karaktär (läs: renoveringar), även om det naturligtvis har sin givna plats här.
En intressant början vore ju onekligen att kunna ta del av Stigs skivsamling i katalogform. Med tanke på hur noggrann han var med sitt urval skulle det kunna ge många intressanta idéer och uppslag vad som kan vara värt att söka efter på beg marknaden. Jag menar då inte bara generellt rekommenderade skivmärken och årtal, utan konkreta skivtitlar o.d. Konkret fråga; sitter SSC inne med någon sådan katalogisering av Stigs musiksamling? Finns det i så fall möjlighet att få del av den?
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Re: Katalog över Stig C:s skivor?

Post by bach4ever »

Jaha, sa jag något man inte får eller...?

Hämtat från annan sida på Planeten:

"...i en lugn och trevlig kontorlokal i södra Stockholm huserar SSC sedan
hösten-03 Stig Carlssons kvarlåtenskap. Däribland hans inspelningar,
forskningsmaterial, brev, mätningar och historik samt en utsökt
skiv- och CD-samling
, ett stort arkiv internationella tidskrifter
om hifi, musik- och ljudåtergivning, en rad högtalare (prototyper,
klassiska och nya modeller) samt en förstklassig hifi-anläggning som kan avlyssnas i Stigs berömda stora danska träfåtöljer."

Är inte tanken att allt detta på något sätt ska komma intresserade till del? Eller är det endast ett slutet arkiv? Jag fattar väl att det inte går hålla dörren öppen hur som helst, men regelbundet öppet hus för ett föranmält antal skulle kanske gå att genomföra. Varför inte med inträde? Jag skulle iaf betala en slant, ungefär som till vilket "museum" som helst. Och att katalogisera allt digitalt gör att det går dela med sig av mycket utan att släppa in någon. :)
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
lob
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lob »

Hej

Låter som en strålande idé som nog Per G
kan svara på om det är möjligt att ta in föranmälda
grupper på stiftelsens lokal.

Själv samlar jag på de monoinspelningar Stig spelade in
för expo norr räkning.
Har väl ett tiotal LP hitintills.

//Lasse
Plinius M-16
Mcintosh MC275
B&O Beogram 8002
B&O Beogram 9000
Squezzebox
SlimDevices Transporter
Ino pip högtalare
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Skulle vara kul om du kunde tala om vilka du har, 10 st är inte dåligt...
Själv har jag 4 utgivna på Expo norr:
Blomdahl: Forma ferritonans
Bäck: Favola
Riks LP 6 Blomdahl; I speglarnas sal
Riks LP 9 Kyndelkvartetten; Beethoven, Wikmanson
Den senare har jag även i en nyare utgåva på Caprice CAP 3014
Den kan jag tänka mej byta bort om det finns något intressant motbud!
Dessutom har jag "Svenskt 60-tal" och "Musik vid drottning Kristinas hov"
Last edited by bach4ever on Mon 12 Oct 2009, 15:20, edited 2 times in total.

bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Finns det någon vänlig själ som kan upplysa om vilka skivor som faktiskt finns utgivna med SC:s inspelningar?

Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Det finns ingen färdig förteckning över SCs inspelningar inte heller någon förteckning över de skivor som finns i lokalen.

Fast vi talade om detta senast och vi skall se om det går att få fram lite mer info om skivinspelningar som SC gjort.
Det kanske även kan gå att få fram lite info om andra "välljudande inspelningar".

Ha lite tålamod så skall vi se vad som går.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Var inte hemma i Sverige förra veckan, så jag hade tyvärr inte möjlighet att åka till Stockholm på träffen. Med tanke på att programmet innehöll ett pass där Bertil Alving berättade om och sedan spelade några av Stigs inspelningar, borde lite mer info om dessa finnas nu, någon please?

bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Jag vet ett ställe i Stockholm där man kan köpa TRE Carlsson inspelningar från en och samma back! Var tänker jag inte säja om jag inte får lite information enligt ovanstående i utbyte. Utpressning kallas det för... :mrgreen:

Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Om det var information om Carlsson/LTS mötet du sökte så publicerade jag för ett tag sedan en summering av mötet som Lasr Bäklund gjorde.

Där står bl.a. lite om vad Bertil sade och spelade.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Jag väcker den här tråden därför att jag upptäckt något för mig häpnadsväckande. Jag lyssnade på en vinylskiva jag rutinmässigt köpt in och upptäckte till min stora förvåning att den spelats in av S.C.! Jag äger flera av hans monoinspelningar, men mest för deras klangkvalité för modern konstmusik är inte riktigt min grej. Jag lyssnar däremot gärna på barock musik och (sakral)körmusik.
Den aktuella skivan heter "Musik vid drottning Kristinas hov" med Nationalmusei kammarorkester under ledning av Claude Génetay. Sjunger gör akademiska kören dirigerad av Eskil Hemberg. Omslaget pryds av Bourdons målning av Kristina till häst.
Skivan har getts ut av Arte et musica, Nm 101. Inspelningen gjordes i Engelbrektskyrkan under april och maj 1966. i sedvanlig ordning finns information om mikrofon, placering, bandspelare, gravering, avspelning o.s.v. Vilken guldklimp det här visade sig vara för mig! Behöver jag tillägga att den klingar skönt?
PS Jag har fortfarande kvar dubbletten med Kyndelkvartetten om någon annan sitter inne med någon av Stigs inspelningar som du vill byta.

Post Reply