OA-116 hjul eller inte?

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Zombie
(1+ posts)
(1+ posts)

OA-116 hjul eller inte?

Post by Zombie »

Hej!
Har nu efter en del om och men ett par renoverade OA-116. Som tidigare användare av Tannoy SGM-10 och Quad ESL-63 har jag släppt in ett par annorlunda bestar i mitt hem. ;)
Trots allt annat tycker jag att hjulen är lite 70-tals funktionalism och inte särskilt lyckade. Är det någon som har satt högtalarna på klossar i lämplig höjd och i så fall med vilket resultat?
Är det även någon som på skoj har testat att växla vänster-höger högtalare för att minska mängden direktljud?
För övrigt är jag tacksam för andra tips och råd.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Re: OA-116 hjul eller inte?

Post by 12björn »

Borde väl inte vara nå't problem med att sätta dom på klossar förutom att dom blir svårare att flytta på /städa under. Dämpa gärna med SD-fötter eller nå't liknande för att dom ska bli "fria från golvet". OA116 placeras med fördel en liten bit från väggen och lite "toe-out" - pröva dig fram.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Som sagt, håll ungefär höjden om du tar bort hjulen, ladda ned manualen och läs lite mer där om högtalaren.

Hur tycker du ljudet blev jämfört med de andra?

mvh

martin
Jag vet inte, vet du?
Zombie
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Zombie »

Tannoy SGM-10 är skoningslöst "rakt i fejset", studiomonitorer som de är. Mycket pang på och dynamik men också Tannoys typiska "skall" som i längden är tröttande.
Trots sina brister är det inte många högtalare som kommer i närheten av ESL-63, inte för 10 kkr i alla fall. Öppenheten och den låga distorsionen är svåra att överträffa. De är också enormt musikaliska och är inte "hifi" i ljudet utan rakt och naturligt.
Jag kan inte placera OA-116 optimalt just nu, det är svårt att ge ett ärligt svar.
Det hörs dock att de är mycket musikaliska och följsamma, med mer dynamik än ESL-63.
Tycker också att diskanten är klart vassare än på ESL. Jag älskar dess icke-hifi-diskant ;-)
En del av stickigheten och skrället kan bero på kablarna - jag kan inte använda mina Ixos 6003 som är mjuka och lena pga. XLR-kontakten. Får fundera ut ett sätt att montera vanliga terminaler på dom. Har ni några enkla tips där? Såg en bra lösning med två terminaler fästa på ett vinklat bleck intill XLR-kontakten.
Post Reply