Kom över ett par MYCKET billigt (ta dem eller åker de till tippen). Blev nyfiken då jag tidigare ägt ett par OA5 Typ2. Hade glömt att det fanns en 4a version.
3 istället för 4 20 diskanter och 12 cm lägre??? Vad kan det påverka priset på sin tid? Nåja, de såg helt intakta ut och ingen hjälte förrän nu hade nog inte mekat med dem. Lödde loss diskanterna för att kolla att de levde. Jodå, på högtalare ett mätte alla runt 8Ohm??? Märkligt det borde ha varit 2 st 8ohm och 1 16ohm enligt CP och resten av världen. Hällde snabbt i mig en Zlatopramen och mätte igen, 8ohm jodå. Tillkallade mätexpertis med ytterligare ett mätinstrument, fortfarande 8 ohm på samtliga 3 MT20. Jag lödde loss de tre MT20 på den andra högtalaren och vi mätte, 16ohm på alla tre MT20????? Ett antal Breznak strök med och vi lade tillsvidare ner projektet. Har inte spelat dem då jag först ville få en översikt. Väl det.
Är det så att 16ohmsdiskanten är placerad närmast lyssnaren och de två 2ohms diskanterna när bas/mid/disk Philipsen? Mest logisk?
Såg en bild på aktuell högtalare med hjul? Måste väl vara en specialvariant/modd?
Nåja i väntan på 8ohms diskant så planeras för distmätning och renovering enligt CP
OSA.
Ska bli kul att lyssna på dem när/om vi får fart på dem.
NØFF
Sonab OA4 Typ 2
Re: Sonab OA4 Typ 2
Hej!
Sonab-Carlsson fantast i Göteborg ,som också renoverar alla 70-talarna och (so far) OA-5 typ2(60-tals konstr.).
Såg ditt inlägg om OA-4,typ2.
Vet hur bra OA-5, typ2 låter, men har aldrig hört OA-4 typ 2.Sägs ju att Stig Carlsson själv skämdes över denna modell,och den nämns aldrig i hans föreläsningar...
Har du vågat att provköra dem ännu,och isåfall är de basfattiga som modellbeskriv. pä CarlssonPlanet och på webben hävdas?
Undrar för funderar på ett par OA-4 som finns till försäljning i mitt näromr.
Tacksam för svar.
MVH/Peter Thyberg
Sonab-Carlsson fantast i Göteborg ,som också renoverar alla 70-talarna och (so far) OA-5 typ2(60-tals konstr.).
Såg ditt inlägg om OA-4,typ2.
Vet hur bra OA-5, typ2 låter, men har aldrig hört OA-4 typ 2.Sägs ju att Stig Carlsson själv skämdes över denna modell,och den nämns aldrig i hans föreläsningar...
Har du vågat att provköra dem ännu,och isåfall är de basfattiga som modellbeskriv. pä CarlssonPlanet och på webben hävdas?
Undrar för funderar på ett par OA-4 som finns till försäljning i mitt näromr.
Tacksam för svar.
MVH/Peter Thyberg
Re: Sonab OA4 Typ 2
Ursäkta för sent svar hmmmmm
Har du köpt vet du
Annars, kanske för samlare
Har du köpt vet du
Annars, kanske för samlare