Hej Kjell,
Tack för Din uppmuntrande komparativa recension! (Inte är det väl Du på bilden? Den som liksom jag själv har mest saker från före 1985 torde ha varit med litet längre. Och jag tror knappast en så ung man om att skriva vårdad svenska ...)
Min ringhet kan inte tillföra mycket. Men eftersom det är så pass omöjligt att överblicka innehållet i dessa fora så hänvisar jag till ett par detaljdiskussioner som även Du som "aktivist" möjligen inte sett:
Refererande till
Din bild så har Du valt den mest logiska Y-placeringen med de framåtriktade diskanterna "ut" från 9710. (Det är också den "
IÖ" skisserat på
http://www.hifikit.se).
BengtAllevad gjorde mig uppmärksam på att
det finns en hårfin variant: Om man bygger om gamla OA-5 kanske det ligger nära till hands att låta dem sitta kvar "i kors". Därmed skulle Du få någon handsbredd längre gångväg för det reflekterade ljudet även när lådorna är inklämda mellan möbel och hörn. Kamfiltereffekter uppträder ju i vilket fall, men jag inbillar mig att mönstret blir mindre beroende av lyssningsvinkeln om diskanterna sitter "bakom" varandra i stället för i bredd. (Vad som rekommenderas för "OA-5 MysMiX" är jag ännu lyckligt ovetande om.)
Någon TV-bänk har jag inte, eftersom jag inte har någon TV. Men stereobänken och tre bokhyllor (mest fyllda med audiomedia) tar upp nästan hela långväggen i min nya lägenhet. "
IÖ" ville inte ge sig in på att råda om hur man skulle göra "ortoakustiska experiment" i detta fall - det blir ju bara "nischer" kvar att placera högtalarna i, kanske då med en uppåtriktad diskant som i OM3-28 -, utan
gav det radikala tipset: "Byt sida, så att OA-högtalarna får en naken vägg." Stigs eget höga exempel var väl att gå ännu längre? För på bilden från hans vardagsrum står ju en soffa - eller är det en säng? - mellan högtalarna. Något dämpande där borde ju snarast öka stereoseparationen ytterligare ...
Hembio är alltså
terra incognita för mig, men stärkt av Ditt reportage ska jag göra OA-5-kopior och ställa bredvid soffan iställen, men jag får då ta plats i fåtöljen mittemot som omväxling. Men efter att vara inlyssnad på direktverkande Philipsboxar sedan 1976 - och de är ganska lika Luxors, förmodar jag - kommer jag inte att blir tillfredsställd av Carlssonljud enbart och alltid. De traditionella lådorna får återuppstå för mer analytiskt lyssning, trots att det är ansträngande - förmodligen p.g.a. de onaturliga reflexionerna i bakväggen. Varför inte ta Dina Luxor som "framhögtalare"; för till bio föredrar man väl den distinkta fantomprojektion de ger? (
"IÖ" har i alla fall skisserat "halva OA-5" som bakhögtalare)