För några dagar sedan fick jag tag på dessa via en lokal auktion. Jag kollade bara snabbt innan jag budade på dem men de blev mina för hela 700:-.
Auktionsobjektet var ett par till synes friska OA14 i en "vacker" lilametallic färg.
Färgen är sprayad ojämnt och tunt, samt att den har runnit, men jag har inte tänkt att behålla dem lila ändå. Väl hemkommen såg jag att det inte var originalbasar i dem och med blandad skräck och förtjusning tog jag fram mejseln och började skruva i elementet.
Efter någon minut så hörde tjejen ett "JAAAA, HIHIHIHIHI!!!" från vardagsrummet och kom för att kolla vad som fått mig att fnittra smått hysteriskt.
Stolt visade jag att någon tidigare ägare har gett högtalarna lite kärlek i form av några element märkta "P830939", B65oa med andra ord.
Här blev jag mycket imponerad av hennes välspelade intresse
Då den lila färgen skall bort tog jag med dem till jobbet där jag kan slipa i lugn och ro, väl där skruvade jag av hela baffel och och tog en titt på filtret. Även här har någon gett högtalarna lite kärlek för det sitter andra 5,6uF kondingar monterade. Diskanterna är coatade och en verkar ha ett hål på några millimeter men efter "toalettrulletestet" så verkar det som om den funkar riktigt.
Det lagade hålet sitter rakt ovanför symbolen för ohm, ganska exakt mellan symbolen och pappkantens yttre del. Så, nu har jag ett projekt att fördriva kvällarna med, som om man inte redan har tillräckligt att göra.
Det som definitivt skall göras är:
-Slipning av lådor.
-Grundmålning.
-Målning i vitt.
-Målning eller rengörning av bafflar.
-Märkesetikett till "fötterna" som jag fann här på forumet.
-Montering av polskruvar/terminaler undertill.
Det som kanske skall göras är:
-Y-konfiguration av diskanterna.
-Byte av diskanter till DT28 eller liknande.
Andra förslag/tips/åsikter mottages gärna.