Spännande projekt!
Tyvärr har jag nog inte ork och tid att hänga på, -ett litet inlägg bara...
Om jag skulle ha hängt på... så skulle jag ha satsat på att använda flera slutsteg och ett digitalt aktivt delningsfilter...
-möjliggör användandet av SC165 serie 4 basar i stället för de gamla "skumma"
varianterna.
Man får samtidigt möjligheter att finjustera högtalaren m a p delningsfrekvenser, filterbrantheter, nivåer, rums eq etc. etc. -helt enkelt få den att fungera i det rum man ställer den.
Något som kan vara nog så viktigt om man sedan skall klämma in dessa "monster" i ett normalt vardagsrum (Stig hade nog förmodligen större rum än vardagsrummet i en 3:a i åtanke då han designade dem...)
En högre kostnad, javisst!
- men samtidigt nära nog en garanti att man lyckas...
Lycka till!!!
Mvh
/Stefan
Bygga 2212:or
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Re: Bygga 2212:or
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
Spelar på Larsen och Carlsson
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej igen!
Om någon vill göra en OA116 klon är ju detta ingen större skillnad, endast gjutna delar skiljer ju markant, att såga MDF i en annan storlek är ju inga problem...
Skall vi börja är det kanske bra att börja med att definiera hur en 2212 ser ut.
Låda
Baffel
Botten baffel
Mellanväggar
Rör
Galler
Fötter
Element
Delningsfilter
Kablage
Terminaler
Kopplingschema
Därefter kan det ju vara klokt att bestämma sig för materialval etc
Sedan leta material och kolla priser
Finns det någon som har lusta att börja mäta på sina 2212?
Med vänlig hälsning
Martin
Jag har säkert missat något, men det är ju en start
Om någon vill göra en OA116 klon är ju detta ingen större skillnad, endast gjutna delar skiljer ju markant, att såga MDF i en annan storlek är ju inga problem...
Skall vi börja är det kanske bra att börja med att definiera hur en 2212 ser ut.
Låda
Baffel
Botten baffel
Mellanväggar
Rör
Galler
Fötter
Element
Delningsfilter
Kablage
Terminaler
Kopplingschema
Därefter kan det ju vara klokt att bestämma sig för materialval etc
Sedan leta material och kolla priser
Finns det någon som har lusta att börja mäta på sina 2212?
Med vänlig hälsning
Martin
Jag har säkert missat något, men det är ju en start
Jag vet inte, vet du?
Ett litet tips:
Mellanregisterbrunnen kan byggas med hjälp av papp- eller plaströr i lämplig dimension som snedsågas i tex 30gr. 30 gr verkar vara vinkeln på OA12, OA14, OA116 och OA2212. Baffel monteras i detta rör. Hela härligheten monteras i den övre baffeln och dess volym avpassas för sluten låda och aktuellt element.
Själv har jag skaffat avloppsrör för ändamålet men saknar ide om lämpligt material för baffel liksom lämpligt lim eftersom plasten är ganska "fet".
Någon som har några tips om lämpligt lim för den "feta" plasten ?
Mellanregisterbrunnen kan byggas med hjälp av papp- eller plaströr i lämplig dimension som snedsågas i tex 30gr. 30 gr verkar vara vinkeln på OA12, OA14, OA116 och OA2212. Baffel monteras i detta rör. Hela härligheten monteras i den övre baffeln och dess volym avpassas för sluten låda och aktuellt element.
Själv har jag skaffat avloppsrör för ändamålet men saknar ide om lämpligt material för baffel liksom lämpligt lim eftersom plasten är ganska "fet".
Någon som har några tips om lämpligt lim för den "feta" plasten ?
Vad hände med den här tråden???
Är någon intresserad att spinna vidare.....?
mvh Peter
Är någon intresserad att spinna vidare.....?
mvh Peter
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Att bygga lådorna är nog en enklare uppgift än vad jag trott från början (om man tillåter sig att förenkla baffeln lite och bygga den i t ex MDF, -se bilderna i tråden:
http://carlssonplanet.com/forum/viewtop ... =4142#4142)
Dock avskräcker elementkostnaden mig då det i alla fall bara blir en lite "yxig" kopia av orginalet... Det är ju tveksamt om man ens skulle få igen elementkostnaden om man skulle drista sig att försöka sälja dem om de av någon anledning inte skulle passa i ens rum...
/Stefan
http://carlssonplanet.com/forum/viewtop ... =4142#4142)
Dock avskräcker elementkostnaden mig då det i alla fall bara blir en lite "yxig" kopia av orginalet... Det är ju tveksamt om man ens skulle få igen elementkostnaden om man skulle drista sig att försöka sälja dem om de av någon anledning inte skulle passa i ens rum...
/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
-
Erik Johansson
- Valued Contributor
Då är det bara att se till att du inte limmat fast diskanterna. Isåfall är det ju bara att montera dem i andra 70-talare du har eller kommer skaffa. Basarna likaså (om du kör 8 ohmare rakt igenom).avr7000 wrote:Det är ju tveksamt om man ens skulle få igen elementkostnaden om man skulle drista sig att försöka sälja dem om de av någon anledning inte skulle passa i ens rum...
/Stefan
/Erik