Jaha, nu står plötsligt ett par Mirsch OM 3-27 i vardagsrummet... Ett impulsköp som förvisso inre kostade mig så mycket. Jag hade en vag idé om att försöka mig på att modifiera dem en smula, mest som övning så att jag inte är en total novis när det blir dags för ett par OA-14.
Jag är ändå lite osäker på om de är värda att lägga ner så mycket arbete på. Basen är nedåtriktad, mellanregistret sitter på framsidan och den (enligt uppgift) rundstrålande diskanten sitter på ovansidan. Resultatet tycks bli att man måste stå rakt ovanför högtalaren för att få ett balanserat ljud. Sitter man i normal lyssningsposition dominerar mellanregistret, och diskanten tenderar att bli diffus.
Det elegant bruna tyget (host...) över diskant- och mellanregisterelement verkar också dämpa en hel del. Finns tyg i 70-talskulörter, men med mindre dämpning att köpa någonstans?
Jag skulle också vara tacksam för åsikter om den rakt uppåtriktade domen. Finns det ännu mer rundstrålande modeller numera, eller är effekten med försvinnande diskant oundviklig med den här konstruktionen?
För att sammanfatta ljudet: Basen låter förhållandevis tajt och balanserad, om än kanske att det saknas något lite på ljupet. Inget större problem med akustisk jazz som är det jag lyssnar mest på. Mellanregistret låter en smula gällt (röster kan låta lite nasala), och diskanten är som sagt tunn om man befinner sig på normal lyssningshöjd och -avstånd.
Är det någon som har förslag på lämpliga element för mellanregister och diskant, eller några kommentarer i övrigt? (Jag vågade inte posta detta i '
Do-it-yourself' eftersom det inte är fråga om Carlsson)
Jag antar att jag måste konstruera ett nytt delningsfilter också. Jag försökte bli elektroingenjör en gång i tiden, innan jag slog in på en helt annan bana (juridik), men jag kan inte påstå att jag har så mycket kunskaper från den tiden... Men det är väl aldrig för sent att lära sig, antar jag!
Jag bifogar en dåligt scannad bild ur Stereo HiFi Handboken från 1973. Ska försöka ordna ett par fina bilder på mina ex...
De tekniska specifikationerna är avklippta men det ska stå:
Lådans volym: 27 liter
Basregister: 1 st dyn, 20 cm ytterdiameter
Mellanregister: 1 st dyn, 12 cm ytterdiameter
Diskantregister: 1 st dyn 2,5 cm "dome tweeter"
Delningsfrekvenser (Hz): 400, 5000
Märkeffekt (W): 30
Känslighet (W): 4
Impedans (ohm): 4
Yttermått BxHxD (cm): 25x52x32
Vikt (kg): 9
Pris per st: 500:-