Någon som lyssnat på dessa? OM2000

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Någon som lyssnat på dessa? OM2000

Post by Stefan Björklund »

Olle Mirsch OM2000 1985...

Image

Samma diskanter som OA50, OA51 och OA52 fast 2 st då...
Liknande (kanske samma) Peerless 165 bas som OA50...
(t o m samma fästklips för basen som på mina gamla OA50)
Lutande elementplan som känns igen från en viss annan modell...
Basreflexöppning undertill nära golv...

Är det någon som hört dem/har dem...
I artikeln stod det att den låter bra men att den hade en lite svulstig bas och då stod den ändå en bit ifrån väggen...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by Robbex »

Fan va cooola dom var asså!!! Dom vågade verkligen ta ut svängarna när dom skulle konstruera och designa högtalare på 70-80-talet!!!
OA12.3 - mint condition
OD11.3 - mint condition
thel
(75+ posts)
(75+ posts)

Re: Någon som lyssnat på dessa? OM2000

Post by thel »

Häftiga - liknar lite ett hembygge jag skissat på efter att ha haft ett par oa50 jag aldrig riktigt kom överens med, bla pga låg ljudbild - i mitt rum. Det är i alla fall lagt på hyllan pga av alla vinklar - liksom en oa51 klon som ju annars vore kalaskul.

När jag blir stor ska jag ha ett snickeri i källaren - och massor av tid - och stålar....

Hur ligger det till med alla andra OM modeller, var de något att ha?

/Jonas
Renoverade högtalare: OA52 + OD11 på gång!
Vill ha: OA51 + 8545 basar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Jag har haft ett par OM3.28 (3 element, 28 liter)
-och jag tyckte att de lät ganska bra jämfört med andra högtalare från samma tid och de preferenser jag hade då...

/Stefan

Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Några andra alster från Olle M...

OM 2-17
OM 2-22
OM 3-23
OM 3-27
OM 3-28
OM 3-38
OM 5-32

OM 21 (lite av en OD 11)
OM 51
OM 60
OM 61
OM 71
OM 72
OM 2000

Expert OM 2-21
Expert 2-35
Expert 2-40
Expert 2-50
Expert 2-55
Expert 3-60
Expert 3-100
Expert 3-100 MkII
Expert 4-70
Expert 4-90

Sedan tror jag att han gjorde en del högtalare till Yamaha stereopaket som såldes i Sverige...

J___lar vilken massa högtalare :shock:

svante
Donator
Donator

Post by svante »

Har kört ett par 3-27:or (loppisfynd, vad annars?) parallellt med OD-11:orna ett tag.
De var OK, men lirar ej i samma division i något avseende.
Skulle vara utseendet då - håller med ovanstående om design, formgivning och ideer i svensk högtalarindustri på 60-70-80-talet - SC, MP och OM.

Det skulle vara intressant att göra samma sorts modernisering av tex OM 3-27 och MP AB-11 (papperskorgen) som med OD-11:an.
När det gäller AB-11an kunde man ersätta de gamla Peerlesskonerna (3 st exakt likadana som i OD-11) med CT62:or , sen är den bestyckad med en 6,5 AlNiCo bas liknande SC (magneten är dock betydligt mindre) men med gummikant, så där spar man ett ingrepp (man kunde ju prova med SC elementen i och för sig).
3-27 blir knepigare - den har ju en uppåtriktad plastdomediskant (antagligen den typ som SC ratade till OD-11:an), ett framåtriktad 4 " konmellanreg och slutligen en nedåtriktad 8" bas - alla Philipselement. Basen har gummikant och har klarat sej från kantrötan, men de andra fick man nog byta helt i moderniseringsscenariot - litet i dyraste laget för ett "kul test".
Men diskanterna till AB-11:an går ju att "återanvända" så att man kan upprusta de där OA-14 efteråt, när man har konstaterat det man redan visste:
OD-11 är bäst!
MVH Svante
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by mapem »

OM 3-27 låter bra tycker jag, sonen har ett par såna i sin mycket lilla studentlya i Uppsala. Drivs av en NAD 3020 som är en exellent förstärkare, samt ngn Denon-CD som också låter mkt bra. Välljud för en struntsumma!
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

Min fd sambo har ett par Experthögtalare märkat Olle Mirsch - dom är helt OK och fick duga några år då vi inte kunde möblera så att vi fick nå´n vettig uppställning för mina 12:or :oops: (12:ornas baskanter hade också börjat spricka).

OM3-28 lyssnade jag på när jag köpte mina 12:or. Dom lät bra, men 12:orna var bättre (lyssnat i butik -75 :roll: ) och mer lätthanterliga. Därför blev det dom.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
svante
Donator
Donator

Post by svante »

Välljud för en struntsumma - exakt!
En Pioneer receiver från tidigt 70-tal - snygg och välljudande,med en riktigt bra radiodel + ett par vita OM 3-27 ska min systerdotter få i födelsedagspresent i vår. Totalpris: 200 kr + byte av några lampor och litet rengöring.
Koppla en hyfsad CD-walkman till det och "välljud för en struntsumma" är ett understatement.
Jag har ju ett par vita OD-11:or över också, men så mycket välljud kanske blir för mycket för henne - hon är trots allt bara 10 år...
MVH Svante

PS Det är alltså det jag gör med alla loppisfynd - ger bort dem. Har inga egna barn, men 6 syskonbarn och 3 gudbarn.
Det senaste fyndet vet jag dock inte om det var nåt fynd - ett par Fisher KS-1, amerikanskt tidigt 60-tal, för väggmontage och är alltså höga och breda och platta, snygg faner och sånt där fulsnyggt stormönstrat högtalartyg. I bra skick men de låter absolut inte bra.
Är det nån som vill bygga upp en äkta Hifianläggning á la amerikanskt 60-tal så hör av er - har faktiskt också en rörreceiver för inbyggnad som skulle passa...
MVH Svante
Daniel
Valued Contributor

Post by Daniel »

Jaha, nu står plötsligt ett par Mirsch OM 3-27 i vardagsrummet... Ett impulsköp som förvisso inre kostade mig så mycket. Jag hade en vag idé om att försöka mig på att modifiera dem en smula, mest som övning så att jag inte är en total novis när det blir dags för ett par OA-14. :wink:

Jag är ändå lite osäker på om de är värda att lägga ner så mycket arbete på. Basen är nedåtriktad, mellanregistret sitter på framsidan och den (enligt uppgift) rundstrålande diskanten sitter på ovansidan. Resultatet tycks bli att man måste stå rakt ovanför högtalaren för att få ett balanserat ljud. Sitter man i normal lyssningsposition dominerar mellanregistret, och diskanten tenderar att bli diffus.

Det elegant bruna tyget (host...) över diskant- och mellanregisterelement verkar också dämpa en hel del. Finns tyg i 70-talskulörter, men med mindre dämpning att köpa någonstans?

Jag skulle också vara tacksam för åsikter om den rakt uppåtriktade domen. Finns det ännu mer rundstrålande modeller numera, eller är effekten med försvinnande diskant oundviklig med den här konstruktionen?

För att sammanfatta ljudet: Basen låter förhållandevis tajt och balanserad, om än kanske att det saknas något lite på ljupet. Inget större problem med akustisk jazz som är det jag lyssnar mest på. Mellanregistret låter en smula gällt (röster kan låta lite nasala), och diskanten är som sagt tunn om man befinner sig på normal lyssningshöjd och -avstånd.

Är det någon som har förslag på lämpliga element för mellanregister och diskant, eller några kommentarer i övrigt? (Jag vågade inte posta detta i 'Do-it-yourself' eftersom det inte är fråga om Carlsson)

Jag antar att jag måste konstruera ett nytt delningsfilter också. Jag försökte bli elektroingenjör en gång i tiden, innan jag slog in på en helt annan bana (juridik), men jag kan inte påstå att jag har så mycket kunskaper från den tiden... Men det är väl aldrig för sent att lära sig, antar jag!

Jag bifogar en dåligt scannad bild ur Stereo HiFi Handboken från 1973. Ska försöka ordna ett par fina bilder på mina ex...

De tekniska specifikationerna är avklippta men det ska stå:

Lådans volym: 27 liter
Basregister: 1 st dyn, 20 cm ytterdiameter
Mellanregister: 1 st dyn, 12 cm ytterdiameter
Diskantregister: 1 st dyn 2,5 cm "dome tweeter"
Delningsfrekvenser (Hz): 400, 5000
Märkeffekt (W): 30
Känslighet (W): 4
Impedans (ohm): 4
Yttermått BxHxD (cm): 25x52x32
Vikt (kg): 9
Pris per st: 500:-