Oa116
Re: Oa116
jag lägger upp en bild på oa116 i genomskärning i albumet
/Stefan
/Stefan
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Hej
Ni som har OA51,tror ni att det skulle va möjligt att integrera dem med OA116
eller OA2212,och bara använda själva basmodulen i sist nämnda.
Man kan ju tänka sig att dela OA116 (2212) ngt lägre i frekvens.
Den lägsta basen är ju suverän i båda. Man kunde ju göra en ny överbaffel för
OA51 att stå på.
Det bästa av två världar?
mvh//jörgen
Ni som har OA51,tror ni att det skulle va möjligt att integrera dem med OA116
eller OA2212,och bara använda själva basmodulen i sist nämnda.
Man kan ju tänka sig att dela OA116 (2212) ngt lägre i frekvens.
Den lägsta basen är ju suverän i båda. Man kunde ju göra en ny överbaffel för
OA51 att stå på.
Det bästa av två världar?
mvh//jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Det skulle säkert gå...
-men det vore synd på OA116 eller OA2212 att gör så...
Sedan verkar de inte optimalt (hur duktig Stig än var) att komplettera ett par OA51:or med "subbar" bestående av 6.5" element med Fs på 45 Hz...
Det finns bättre element att jobba med...
Dock är lådprincipen för OA116 och OA2212 mycket intressant och jag skall testa att bygga en Sub med 2 st 8:or i en låda typ OA2212 med samma arrangemang med elementen neråt, Gullfiber-placering, basreflexrör etc.
Stefan
-men det vore synd på OA116 eller OA2212 att gör så...
Sedan verkar de inte optimalt (hur duktig Stig än var) att komplettera ett par OA51:or med "subbar" bestående av 6.5" element med Fs på 45 Hz...
Det finns bättre element att jobba med...
Dock är lådprincipen för OA116 och OA2212 mycket intressant och jag skall testa att bygga en Sub med 2 st 8:or i en låda typ OA2212 med samma arrangemang med elementen neråt, Gullfiber-placering, basreflexrör etc.
Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
Spelar på Larsen och Carlsson
Spelar på Larsen och Carlsson
Har gått i samma tankar, hade då tänkt mig en XLS i botten, i basreflexlåda. Att driva basen med separat slutsteg blir nog aktuellt.
Är det nån som kan mäta alla vinklar på baffeln på en OA51:a åt mig? (Och åt dom som åsså vill veta det
). Samt ange rekomenderad höjd på högtalaren ( tex mellan BAFFELN och golvet...) . Och även hur lång ifrån högtalarna bör stå ifrån varandra.
Mvh//Jon
Är det nån som kan mäta alla vinklar på baffeln på en OA51:a åt mig? (Och åt dom som åsså vill veta det
Mvh//Jon
-
Erik Johansson
- Valued Contributor
Själv har jag bollat lite idéer med Naqref om att göra en ny bottenplatta till OA116 och montera en 8 tums bas. Seas nya L22RN4X/P verkar vara det absolut bästa alternativet av de vi tittat på hittills (har gått igenom Vifa, Scan-Speak, Peerless och Seas sortiment). Med denna bas kommer man utan problem att nå rakt till 20hz i rum med OA116. Basreflexröret blir vanligt 3 tums MDS rör som i 45cm längd (så långt som får plats i princip) ger en avstämning på 22hz. Vi räknade dessutom med 1 ohms serieresistans.
Sammanfattningsvis kan sägas att det verkar extremt lovande. Man gör ju såklart en ny bottenplatta så att man närsomhelst kan byta tillbaks till originalet.
/Erik
Sammanfattningsvis kan sägas att det verkar extremt lovande. Man gör ju såklart en ny bottenplatta så att man närsomhelst kan byta tillbaks till originalet.
/Erik
Hej
Jag hade OA116 original under flera år och var väldigt nöjd med det mesta som de presterade.
Tyvärr sålde jag dem när jag köpte OA52.
Håller nog med om detta med "mellanbasen" och skulle nog idag(om jag får tag i
några) pröva att dela mellanregistret så lågt i frekvens som det går(under 150Hz)
och använda en foliespole till basen+parallellkondensator.
En bra 8"-are vore nog en bra ide,8 ohmare med ett par dB högre verkningsgrad.
mvh//jörgen
Jag hade OA116 original under flera år och var väldigt nöjd med det mesta som de presterade.
Tyvärr sålde jag dem när jag köpte OA52.
Håller nog med om detta med "mellanbasen" och skulle nog idag(om jag får tag i
några) pröva att dela mellanregistret så lågt i frekvens som det går(under 150Hz)
och använda en foliespole till basen+parallellkondensator.
En bra 8"-are vore nog en bra ide,8 ohmare med ett par dB högre verkningsgrad.
mvh//jörgen
Nuvarande högtalare:
Kringutrustning:
Kringutrustning:
Beskrivningen av ombyggnationen av OA116, skulle väl ta hand om dessa gamla problem med den lite tunna mellanbasen?
Finns det förresten nån som har byggt om sina OA116 enligt denna beskrivning och kanske känner för att skriva lite om hur de ombyggda ter sig mot standard
Carlssonhälsningar från Mange
Carlssonhälsningar från Mange
Erik, det där låter ju jättespännande!
Hu högt upp skulle denna 8- tummare gå? Låter som om min ide´om OA 51/116- hybrid skulle kunna förverkligas.
(Hjulförsedd basunderdel med OA 116:s mått, aktivt driven, port i botten, med OA 51.3 stående ovanpå, avkopplade med SD- fötter)
Återkom gärna med detaljer!
mvh Peter
(Hjulförsedd basunderdel med OA 116:s mått, aktivt driven, port i botten, med OA 51.3 stående ovanpå, avkopplade med SD- fötter)
Återkom gärna med detaljer!
mvh Peter
-
Erik Johansson
- Valued Contributor
Peter,
Tyvärr visade sig Seasbasen ha lite för låg känslighet. Det problemet lider dock inte CX21-LTS av.
Den skulle kunna passa.
Fast nu när det snart kommer 5,3 ohms och 16 ohms SC165-4 med gummikant och lika låg dist som 8 ohmaren så tror jag att jag kommer renovera mina 2 par och sitta nöjd. Det är mest att jag inte har velat sätta i element med skumkant som gjort att de inte blivit renoverade ännu. Men nu har ju den glada nyheten kommit.
/Erik
Tyvärr visade sig Seasbasen ha lite för låg känslighet. Det problemet lider dock inte CX21-LTS av.
Den skulle kunna passa.
Fast nu när det snart kommer 5,3 ohms och 16 ohms SC165-4 med gummikant och lika låg dist som 8 ohmaren så tror jag att jag kommer renovera mina 2 par och sitta nöjd. Det är mest att jag inte har velat sätta i element med skumkant som gjort att de inte blivit renoverade ännu. Men nu har ju den glada nyheten kommit.
/Erik
Erik!
Känsligheten är ju inget stort problem om man tänker driva basen aktivt! Har själv funderat en del på CX21-LTS, alt Isobarikkoppla 2 st SC 165 men har tyvärr för många oavslutade projekt på gång.....
Tror Du verkligen att de nya SC 165 blir lika bra som ovan nämnda 8- tummare för basen?
mvh Peter
Känsligheten är ju inget stort problem om man tänker driva basen aktivt! Har själv funderat en del på CX21-LTS, alt Isobarikkoppla 2 st SC 165 men har tyvärr för många oavslutade projekt på gång.....
Tror Du verkligen att de nya SC 165 blir lika bra som ovan nämnda 8- tummare för basen?
mvh Peter