En, för mig, mycket givande lyssningstest

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Re: En, för mig, mycket givande lyssningstest

Post by Martin Dellstig »

Hej!

jag tror att ett skäl är att för många så är tekniken en mycket tryggare sak att tala om, den går att mäta/verifera/bevisa etc.
Att tala om sina egna upplevelser kan för en del kännas väldigt naket och avslöjande, tänk om folk tycker att just mina åsikter är konstiga...

Så genom att tala om tekniken istället för upplevelsen så tror jag folk känner sig trygga.
Det är ju ganska konstigt egentligen för det är ju för att spela musik vi har våra anläggningar

Ännu konstigare kan det ju kanske bli när man som jag har olika tekniska preferenser :oops: .

Oftast lyssnar jag på vardagsrumsstereo för den är den aanläggning som "bäst" återger inspelningen.
Det ger också den i längden vilsammaste lyssningen.

Fast ibland...

Spelar jag ju på min lilla rörförstärkare för den ger sånt liv när man lyssnar på Dire Straits, Eva Cassidy, Diana Krall eller något sådant.
Och vid andra tillfällen vill jag gå ner i gillestugan och fläska på, vrid upp subben alldeles för mycket och spela Yello eller nåt.
Då behöver det ju inte alls vara neutralt eller korrekt eller något sådant.
I båda dessa fallen vill jag mera åt en känsla som är anpassad efter mitt humör än vad som är korrekt "Hifilyssning".

Så mera fokus på det som lockar att lyssna på tror jag ger fler möjligheter till att njuta av livet!

Då blir livet lättare och den lille uppgraderingsdjävulen kanske kan motas in i in lilla håla igen.

Imorgon tror jag Yellos nya kommer.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by lemmts »

Hur många watt har subben i gillestugan?

:)

Lasse
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

hej!

ingen aning hur många watt, inte riktigt tillräckligt då jag måste använda högpassfunktionen när jag krämar på, den bottnar annars alldeles för tidigt.

När tiden någon gång räcker till skalld en bytas ut mot två LTS basar, ligger ett par NHT-1259 och väntar på detta.
Enda problemet med detta är att lådorna har ännu inte behagat bygga sig själva...

Mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
faulhund
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by faulhund »

Hej Bengt,

Det gläder mig storligen, att du fått tillfälle att göra en riktig jämförelse med "äkta" carlssonhögtalare i professionellt renoverat skick. Särskilt som du i PM till mig yppat viss osäkerhet om vad som skulle kunna förbättras i dina högtalare och ännu mer hur det må uppnås. Därvid är ett A-B-test oundgängligt, eftersom inget sinne kan luras såsom hörseln; man hör det man vill höra!

Det må synas som att "byta bort sig" att bygga om OA-6 till OA-5, men med det utomordentligt fina Fostex-element som du kostat på dig, är det säkert inte fallet. Det har jag ju sedermera erfarit, sedan jag tittat på dina tidigare trådar på http://www.faktiskt.se ! Att kombinera ett baselement i botten med ett mellanregisterelement (horisontellt monterat) på toppen är inte heller utan problem om delningsfrekvensen är hög. Det har samme jansch gjort klart för mig i sin analys av OA-2212. (Jag trodde att delningen var låg, i riktning mot att ha en "subbas" i bottnen ...) Därför tycker jag fortfarade att det verkar vara en fördel med ett mindre mellanregisterelement, som inte ger så starkt riktningsberoende vid några kHz. Därmed kan även den rent horisontella placeringen godtas. Men det är nu ingen metod som använts i de kända carlssonkonstruktionerna ... För min möblering är det i alla fall en förbättring jämfört med 9710 ... och principen för Fostex är vad jag förstår densamma.

Det är helt klart så att man tenderar till att ensidigt betona tekniska och därmed förment objektiva saker i vår tid. Och väl ganska länge. Ordföranden i Joseph-Martin-Kraus-sällskapet, Prof. Gerhart Darmstadt, sade just i det mest personliga slutord jag hört på ett offentligt symposium: "Alltsedan man efter otaliga dissektioner av människor konstaterat, att man inte lyckats finna någon själ, har det varit tabu att diskutera det känslosamma i musiken. Alla dirigenter talar bara om styrka, tempi o.s.v." Han anser alltså, att analys inte alltid är rätt väg, utan pläderar för en helhetssyn, där man kommunicerar med varandra på många sätt och använder beröring i varje betydelse, för att förmedla vad som känns bra. Ja, onekligen, mycket har gått förlorat sedan upplysningstiden i det att industrialismen har betonat det materiella och mätbara. Allt görs för sina förtjänsters skull och inte för sina fels, även musik! Och att träna toleransen mot fel i återgivningen är lika viktigt som att öva analytiskt lyssnande efter fel, säger Ingvar Öhman. (Jag får jobba mer med det ...)

Så, var inte så blygsam: Det du säger är viktigt. I den meningen, mycket nöje med dina nygamla högtalare och kanske andra!
Thomas
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
Post Reply