Nyhetsbrev #18 – 20 augusti 2002

NYHETSBREV nr 18 från CARLSSONPLANET
=======================================
20 aug 2002

INNEHÅLL
==========
1. REDAKTÖREN HAR ORDET
2. NYA DISKANTEN HÄR!
3. UPPDATERAD OA-52.3 I SEPTEMBER
4. DYRARE – OCH BILLIGARE – CT62
5. SURROUND OCH CENTER PÅ GÅNG?
6. KARLSSONSKT RADIOMUSEUM
7. FAQ – OM HISTORISKA SONAB-PRYLAR OCH EN KONSTIG OD-11

1. REDAKTÖREN HAR ORDET
=======================
Välkomna till det oförsvarligt försenade 18:e
Nyhetsbrevet från CarlssonPlanet.

Vi har visserligen haft semester, men att behöva
vänta ända från april till augusti på Nyhetsbrev
är inte acceptabelt. Vi har fått en hel del
förfrågningar om saken och kan verkligen inte
skylla på att inget hänt på Carlssonområdet.

Däremot har er Redaktör börjat på ny avdelning på
jobbet vilket krävt en del. Det har även
sommarhettan, lång familjesemester, havererad
bilmotor och annat gjort.

Nå. Sajten har uppenbarligen använts hela
sommaren ändå, om detta vittnar e-postskörden.
Detta längre Nyhetsbrev går ut till 324
prenumeranter och sajten har hittills haft 18500
besökare.

Trevlig läsning!
Red.

2. NYA DISKANTEN HÄR!
=====================
Nu är den i serieproduktion, den nya omtalade
silkes-domediskanten, som från och med denna
månad ersätter det nuvarande metalldome-elementet
Vifa D25 i all nyproduktion av Carlssonhögtalare.
(Vifa D25 sitter som de flesta vet i hela 50-52.2
-serien).

Det nya elementet, som fått namnet Carlsson T11
-oa, är en helt ny konstruktion specialdesignad
för att arbeta i just Carlssonhögtalare.
T11-oa tillverkas också av danska Vifa men har
konstruerats av Stiftelsen Stig Carlsson – SSC.

EGENSKAPER
Den nya diskanten bjuder på rak tonkurva i det
verksamma området, en närmast perfekt spridning
och en för dome-element exceptionellt låg
distorsion. T11-oa passar på alla sätt utsökt väl
som ersättningselement för metall-Vifan och ser
faktiskt vid första anblicken ut som D25 så när
som på den svarta domen.

KONSTRUKTION
Bakom konstruktionen av T11-oa står SSC och
huvudarbetet har gjorts av teknikgurun och
ordföranden i Ljudtekniska Sällskapet ingenjör
Ingvar Öhman, tillika teknisk expert i
Carlssonstiftelsen och rådgivare på CarlssonPlanet.

Han har vid konstruktionsarbetet haft som främsta
mål att undvika det svaga väsande som D25 ger och
som främst beror på olyckliga luftrörelser i
talspolen och på att detta väsande i sin tur
förstärks av metalldomen.

I nya T11-oa har detta beteende helt eliminerats,
dels genom en sinnrik konstruktion av talspole
och bobine, dels genom valet av domematerial.
Konstsilkesdomen arbetar mjukt och rent i hela
registret och saknar metalldomens förmåga att
förstärka blåsljud från talspolegapet.

Den goda spridningen – mycket viktig för det
ortho-akustiska ljudet – har bl. a uppnåtts genom
att den exceptionellt tunna och platta
frontplattan exponerar domen maximalt, genom att
välja ett förhållandevis lätt och styvt material
för dome-membranet (jämfört med vanliga lealösare
och kladdigt dopade softdomar) och genom att det
under silkesdomen placerats ett sinnrikt inre
dämpsystem som ger olika dämpning på olika
ställen under domen.

Elementet övergår därför i mycket mindre
utsträckning än normalt till att bli en
ringradiator i högsta oktaven. Detta system har
även fler fördelar. Det hindrar t ex domen från
att deformeras allvarligt om någon av misstag
eller ofog trycker in den. En väl tilltagen kort
luftkanal löper ner genom dämpsystemet till en
hårt dämpad kavitet i polstycket. Dessutom finns
generösa förbindningskanaler mellan volymen
utanför talspolen och under domen.

Till skillnad från en konventionell diskantdome
med kavitet (resonanskammare) bakom
magnetsystemet är lösningen på T11-oa
fullständigt fri från reflexioner och resonanser.

STIGS VAL?
Sammantaget har världen fått ett utomordentligt
fint diskantelement som Stig Carlsson själv
sannolikt skulle ha älskat. Det uppfyller de
flesta – om inte alla! – krav Stig ställde på
sina diskanter men aldrig fick se helt uppfyllda.
Han hann dock lyssna till ett diskantelement med
i princip samma motorsystem som T11-oa och blev
mycket förtjust av det, så förtjust att han ville
använda det till ett diskantelement för
trevägaren.

Möjligen hade Stig invänt mot att frontplattan
till T11-oa av produktionstekniska skäl är i
plast, men det var den ju även i gamla D25 som
Stig godkände. Det finns planer på en dyrare
version med frontplatta i metall, kanske även
litzkablar m.m. Vi lär få se.

LJUDET
Fast frågan är om det egentligen är nödvändigt
med en lyxvariant?
Jag har trots veckor av avancerat lyssnande inte
kunnat detektera någon som helst egenhet eller
eget ”avtryck” hos T11-oa som skulle kunna
betecknas som färgning eller distorsion och göra
elementet igenkännbart.
Men för mig står ingenting emellan musiken och
lyssnaren. Det låter helt enkelt bara musik!
Transparent, genomskinligt och helt underbart
bra. Det är nog det första diskantelement jag
hört med sådan total avsaknad av egen karaktär.

PRIS
Det nya elementet T-11 blir ganska mycket dyrare
än metall-Vifan, priset på T11-oa ligger på 890:-
/st.

Det kan låta mycket vid första påsynen. Men om
man betänker hur dyra dagens lyxdiskanter från
t ex Scan Speak, Dynaudio och JM Lab är, så är
det verkligen inget överpris. Tvärtom kan man
påstå att elementet blivit riktigt billigt genom
att alla resurser har lagts där de gör nytta för
ljudåtergivningen.

Dessutom är T11-oa – till skillnad från många
lyxelement – som sagt häpnadsväckande transparent
och utan eget avtryck vilket i grunden var vad
Stig Carlsson alltid eftersträvade.

Och det ska stå helt klart: T11-oa-elementet har
helt och hållet tagits fram på frivillig och
oavlönad basis. Meningen är att när produktionen
har gått ihop så ska eventuella överskott gå
oavkortat till Carlssonfabriken och SSC (som
lider av mycket svag ekonomi).

UPPGRADERING
Går det då enkelt att uppgradera 50-52.2-serien
med T11-oa?
Nja, det är tyvärr inte bara att plocka ut den
gamla metalldomen och stoppa dit T11-oa.
Visserligen passar den i de gamla uttagen och
skruvhålen. Men det gamla filtret fungerar inte
med nya diskanten och ska ersättas med ett nytt.

Filtret är dock redan klart och kan beställas –
som vanligt – från Carlssonfabriken/Larsen HiFi
tel. 0370-70 900 (pris ej klart när detta
skrivs).

Sedan måste vi alla ner och rota i bygg-ullen –
eller se till att få hjälp med bytet.
Jag kan dock försäkra att det för den som har det
minsta känslig hörsel är det värt både mödan och
kostnaderna. Det kan visserligen vara svårt att
allra först höra någon stor skillnad. Men det
beror just på att T11-oa är så bra att den
inte ”syns” som ett avtryck i musiken!

Och med någorlunda transparent elektronik och goda
inspelningar går ljuset snart upp för lyssnaren:
”Jaha, det var SÅ det skulle låta. Jag trodde det
var inspelningen som lät lite illa. Men det var
ju D25!”

Det finns faktiskt verkliga Carlssonkännare som
till en början inte hörde skillnaden. Det gör de
idag! Och de lär aldrig vilja byta tillbaka.

3. UPPDATERAD OA-52.3 I SEPTEMBER
================================
I september är det dags för nästa stora nyhet på
Carlssonhimlen.
Då landar prestigemodellen OA-52 i sin tredje och
allra bästa version: OA-52.3

Som alla Carlsson-diggare vet är OA-52 är
toppmodellen i 50-serien. OA-52 var också Stig
Carlssons egen favorit i den långa raden modeller
och en högtalare han ägnade ett och ett halvt
decennium åt att förbättra och förfina.

NYHETER
Nya OA-52.3 innehåller åtminstone tre nyheter:

1. Ny finish. Den nya serien är beställd i
fanerat trä och kommer att erbjudas i följande
träslag: Bok, körsbär, mahogny och svart faner.

2. Ny diskant. Den nya T11-oa sitter självfallet i
OA-52.3

3. Nya filter. Det har krävts rätt så omfattande
revideringar av Stigs klassiskt enkla filter till
OA-52.2.

I samma veva utrustas nu filtren med ännu bättre
komponenter än tidigare: Bl a kommer det
sannolikt att sitta välljudande
pappersoljekondensatorer från danska Jensen i
filtren, liksom nya kopparfoliespolar, också de
från Jensen. Jensenkondensatorerna
parallellkopplas delvis även med polypropylen
-kondensatorer av det fina slag som
CarlssonPlanet rekommenderat sedan starten,
nämligen SCR/MKP.

Det kan också bli förändringar vad gäller
basreflexrörets utformning, vilket dock inte är
beslutat när detta skrivs.

PRIS
Priset på Carlssons prestigemodell går upp ett
par tusen kronor och kommer att hamna i närheten
av 19.000:-. Alla som hört OA-52.2 i en bra
anläggning vet att detta detta fortfarande är
rena fyndet jämfört med många dyrare och t.o.m.
mycket dyrare högtalare.

Naturligtvis går det också att beställa
uppgraderingssatser till äldre OA52-exemplar.
Priserna för detta är inte klara när detta
skrivs.

CarlssonPlanet önskar Carlssonfabriken all lycka
med lanseringen av den nya vackra träfanerade
serien OA-52.3.

4. SURROUND OCH CENTER PÅ GÅNG?
===============================
Marknaden för hemmabiosystem fortsätter att växa
och är väl redan större än marknaden för
två-kanalsstereo. CarlssonPlanet märker detta
genom att vi får alltfler brev med frågor kring
hur Carlssonhögtalare skulle kunna kombineras och
monteras i olika typer av hemmabiosystem.

Det finns inom Carlssonstiftelsen långt gångna
planer på att under Carlssonnamnet ta fram en
unik serie ortho-akustiska hembiohögtalare.
Något liknande har aldrig existerat och har alla
chanser att bli något revolutionerande i
hemmabiovärlden.

ORTHO-CINEMA
Stig Carlsson såg och gillade tidigt denna nya
marknad, men saknade resurser att då ge sig i
kast med produktionsfärdiga modeller. Just ortho-
akustisk ljudåtergivning borde ha alla chanser
att slå stort på hemmabiomarknaden då Stig
Carlssons rumskopplande återgivningsprinciper är
särskilt väl lämpade just för denna typ av
lyssning.

TVÅ MODELLER
Det som skulle bli aktuellt nu är dels en
surroundmodell, dels en center. Båda modellerna
får ortho-akustiska egenskaper vad gäller
placering och/eller spridningsmönster. Och de
båda hemmabiomodellerna ska kombineras med
Carlssons vanliga stereomodeller som då skulle
fungera som fronthögtalare. Surround och center
blir alltså ljud- och mätmässigt fullständigt
anpassade till OA-50/52 och OA-60-serien och lär
som vanligt bli överkomliga i pris.

FINNS MARKNADEN?
Frågan är hur stort intresset är bland dagens
Carlsson-fantaster. Själv har jag senaste året
blivit helfrälst på hemmabio-återgivning via
diverse helrenoverade Carlssonhögtalare, främst
OD-11 ihop med olika modeller ur 50-serien.

Men jag kanske är ensam om denna nya religion?
Säg Din mening! Skriv till CarlssonPlanet och säg
Din åsikt om saken. Vi inleder härmed ett
diskussionsforum i våra Nyhetsbrev om frågan:
”Borde det produceras ortho-akustiska
hemmabiosystem?”

5. DYRARE OCH BILLIGARE CT62
============================
I sommar har HiFiKit tyvärr höjt priset kraftigt
på de utsökta polypropylen-kondiskanterna
Peerless CT62 som CarlssonPlanet rekommenderar
som utbyteselement till alla 50-, 60- och
70-talsmodeller av Sonab/Carlsson-högtalare.

CT62 kostar nu efter prishöjningen 220:-/styck,
vilket är en prishöjning med hela 35:-, dvs 16%.
Det är fortfarande överkomligt om man bara ser
till ljudkvaliteten. Men prislyftet lär få fler
att tveka inför sin uppgradering, inte minst för
ägare av modeller med många diskanter.

Här följer de nya uppgraderingspriserna för byte
till CT62, modell för modell (OBS – priserna är
endast för lösa element, ev. kablar och kondingar
tillkommer):

NYA UPPGRADERINGSPRISER CT62/per par
————————————-
Sonab V-1, OD-11: 440:-
Sonab OA-4: 1320:-
Sonab OAl12: 880:-
Kolboxen, Popboxen, samt
Sonab OA-5, OA-6 och OA-14: 1760:-
Sonab OA-116: 2640:-
Sonab OA- 2212: 5280:-

BILLIGARE?
Trots denna kraftiga prishöjning kvarstår utan
tvekan CarlssonPlanets rekommendation att byta de
gamla papperskon-diskanterna MT20HFC till CT62.
Och det kan finnas billigare inköpsvägar.

I samma veva som prishöjningen meddelades fick
CarlssonPlanet kontakt med en ny
försäljningskanal som säljer CT62 för endast
145:-/styck.

Efter tips från en prenumerant har vi haft
upprepade kontakter både via mejl och telefon med
personen ”Micke” som står bakom denna
separata importväg. Vi har ännu inte erhållit
någon sändning CT62 från Micke och kan inte gå i
god för hans leveranser. Men Micke låter
trevlig på telefon, arbetar till vardags på en
elektronikfirma i Örebro, LP-Elektronik, och ska
redan ha skött flera leveranser väl.

Så här skrev den tipsande prenumeranten:
”Jag känner ett flertal som köpt element av honom
och det går alltid mycket smidigt, även om
leveranstiderna är ganska långa eftersom han
först tar in beställningar och sedan beställer
från Danmark. Han heter Micke och kan nås på
e-post:
[email protected]

Och här kommer Mickes adress- och telefonuppgifter:

LP-elektronik
PL6205
692 93 Kumla

Tel 019-573535
Fax 019-573027

Som sagt – CarlssonPlanet garanterar ingenting.
Men var och en som har lust kan på egen risk
pröva en kanske långsammare men uppenbarligen
mycket billigare väg till uppgradering av sina
Carlssonhögtalare. Exempelvis skulle en OA-2212-
ägare skulle kunna tjäna nästan 2000:- på
att välja ”Mickes” billigare variant.

6. KARLSSONSKT RADIOMUSEUM
==========================
Många kanske redan kände till att Sverige har ett
radiomuseum, men för mig var det en nyhet. Det
drivs av en stiftelse som nästan är namne
till ”vår” (Stiftelsen Stig Carlsson – SSC) och
heter: Stiftelsen Erik E Karlsons Radio &
Teknikmuseum.

Så här presenterar sig museet på hemsidan:

På Tändsticksområdet i Jönköping finns Sveriges
mest omfattande Radiomuseum. Över 1000
radioapparater, tillbehör, radiolitteratur och
servicedokument finner du här. Närmare 80 år av
radioteknisk utveckling möter dig i detta unika
museum:

”Grundaren Erik E Karlson, museets grundare,
1908 – 1997, föddes i Huskvarna och byggde redan
1923, som 14-åring, sin första radiomottagare.
Den 3 mars 1925 startade han en av landets första
specialaffärer för radio.
Tre månader tidigare hade Radiotjänst startat
sina sändningar i Sverige. Erik E Karlsons
radiohistoria är alltså jämngammal med Sveriges.

1988 öppnades Radiomuseet på Tändsticksområdet
med stöd av Jönköpings kommun. Utöver den
omfattande apparatsamlingen finns här:

– Högtalaranläggning och mikrofoner som många
kända personer talat i
– Historiska radiosändare
– Ljudupptagningsapparater från Edisons
vaxrullar till dagens CD
– TV-historia med de tidiga apparaterna och
skildring av världens första TV-invigning i
London 1937.

Erik E Karlsons Radio- och Teknikmuseum drivs
idag som en stiftelse där Jönköpings kommun,
Jönköpings Läns Museum, Sveriges Radio Jönköping
och Tekniska Föreningen ingår.”

Allt om detta museum hittade jag på:
http://www.radiomuseum.home.se

Om Tekniska Museet dröjer för länge med besked om
en Carlssonutställning kanske detta kunde vara
ett ställe att låta Stigs vackra och välljudande
konstruktioner möta en intresserad publik.

7. FAQ – OM HISTORISK SONAB-ELEKTRONIK OCH OD11
==================================================
Här fortsätter nu vår nya FAQ-serie med svar på
vanliga frågor till CarlssonPlanet. Egentligen
ska ju sajten och breven bara handla om
Carlssonhögtalare.

Men eftersom Sonab-elektronik marknadsfördes
under samma varumärke och i samma broschyrer som
Stig Carlsson högtalare på 60- och 70-talen gör
vi idag ett undantag från den regeln. Dessutom är
det mycket vanligt med frågor till oss kring
Sonab-prylarna.

FRÅGA OM SONAB RECEIVER:
”Undrar om du vet vem som kan laga min Sonab
R4000 receiver? Tunern/slutsteget på en kanal har gått.”

SVAR: Vanliga radioreparatörer bör klara det, det
är klassiska fel på den förstärkaren. Andra
vanliga fel är att FM- delens snabbval lägger av,
att det blir kraftig oxidation/skrap i
kontrollerna och i utgångarna och att lampor
lägger av. Ring runt och hör om priser. Själv kan
jag i Stockholm rekommendera följande experter:

Bengt på Östermalms Radio & TV-service
tel 08-667 4060

Janis på Reference Audio (han kan dock ta väliigt
lång tid på sig ibland sedan han blev själv i
verkstaden)
Tel: 08-640 3003

Sonabreceivrarna var bra för sin tid men är
nästan alltid trasiga idag. De kostar ofta en
slant att få i ordning och är sedan knappt värda
kostnaden (man får max 8-900:- för ett fint ex
idag).

Ingenjör Ingvar Öhman tillägger:
”EN LITEN LUSTIGHET ÄR ATT R4000, TROTS ATT DEN
BÄR MÄRKET SONAB, INTE MED RIMLIG LJUDKVALITET
KAN DRIVA ALLA SONABS HÖGTALARE! R4000 ÄR
FAKTISKT EN AV DE SÄMSTA APPARATER SOM
TILLVERKATS MED AVSEENDE PÅ STRÖMFÖRMÅGA.
STIG ÄR INTE ANSVARIG FÖR KONSTRUKTIONEN
OCH ANVÄNDE DEN HELLER ALDRIG SJÄLV.”

FRÅGA OM SKIVSPELARE
”Skivspelaren Sonab 85S, är det något att
renovera?”

SVAR: Skivspelaren behöver renoveras med rembyte,
nytt kablage m.m. men blir ett fint och
välljudande verk om man gör det rätt och riktigt.
Sonab 85S tillverkades på sin tid av Yamaha. Jag
har renoverat ett tiotal ex och en välrenoverad
Sonab 85S kan mäta sig med t ex samtida Unamco
eller finare 70-talsmodeller av Thoréns och
Pioneer när det gäller ljudkvalitet. De är dock
svåra att sälja ens helrenoverade för mer än ca
1500:-.

(Den enklare Sonab 55-modellen har klara
konstruktionsbrister och är svår att få verkligt
välljud ur.)

FRÅGA OM SONAB KASSETTDÄCK
”Jag har ett trasigt kassettdäck Sonab C500
– är det något att renovera?”

SVAR: Kassettdäck är ju nästan helt passé idag
när det gäller såväl format som ljudkvalitet.
Sonabdäcken C500 var välbyggda (av Nakamichi!)
men plågas numera av kraftiga oxidproblem och
annat strul. De måste alltså renoveras för
att fungera godtagbart. Däcken har dock knappt
nåt värde ens renoverade idag, en hundring eller
två, så det är bara om man själv verkligen vill
ha däcket det är lönt att renovera.

SONAB-SAJT?
Flera brevskrivare har föreslagit mig att starta
en särskild egen sajt för Sonabs övriga
historiska 70-talssortiment av skivspelare,
receivers, kassettdäck, hörlurar m.m. Jag har
svarat dem att jag tycker idén är mycket god
men att jag inte ens hinner göra Carlssonsajten
så bra som jag hade tänkt.

Idén vidarebefordras alltså härmed till den som
vill öppna en historisk Sonab-sajt. Jag som fått
hur mycket trevlig respons som helst på vår
Carlssonsajt kan intyga att alla hifi-historiskt
intresserade skulle bli mycket lyckliga över ett
sådant initiativ. Viss starthjälp kan jag kanske
också utlova.

FRÅGA OM KONSTIGA OD-11:or
”Jag har ett par OD-11 där det inte finns några
tonbyglar och har aldrig funnits några, ska inte
alla OD-11 ha det? Är de sena Carlsson-högtalare
månne?”

SVAR: Nej, de är av en snikmodell som Olle Mirsch
försökte tillverka för internationella marknaden
men som Stig Carlsson stoppade sedan han upptäckt
alla försämringar som genomförts i
konstruktionen. Bl a togs just tonbyglarna bort,
liksom de viktiga genomgående skruvarna i
bottenbaffeln m.m. De hade också sämre filter.

Men de går att renovera till sedvanlig OD11-klass
om man är lite händig. Jag har gjort i ordning
ett par för några år sedan som lät fullgott.

FRÅGA OM POLSKRUVAR TILL OD-11
”De polskruvar jag hittat till rimligt pris
(exempelvis HifiKit för 14kr/st) är för korta för
att nå igenom bottenplattan på OD-11. Kan man lösa
detta på något smart sätt eller får man leta
efter andra polskruvar?”

SVAR: Problemet med polskruvar till OD-11 är att
de flesta på marknaden är för höga och sticker ut
så långt att högtalaren står och vickar på
polskruvarna. Det är därför vi rekommenderar
korta polskruvar av typen HiFiKits billigaste.

Men för att få fast bricka, lödtunga och mutter
inifrån behöver man borra eller karva bort lite
extra plast runt skruvhålen inifrån i den
rutformigt stagade bottenplattan.

Kör med t ex en mycket större borr (försiktigt!),
en skruvförsänkare eller skär ut med vass kniv
eller dylikt. Det ska gå! Jag har säkert gjort
det på 10 ex.

Vänliga Carlssonhälsningar

Det var allt för denna gång
Red.
Per Gulbrandsen

Inga kommentarer än.

Lämna ett svar